یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 رای داده شده, میانگین: 4٫00 از 5)
Loading...
سئو یا بهینه سازی
سئو

سئو چیست ؟

سئو چیست

اولین چیزی که در هر مبحثی باید دانست، تعریف آن موضوع است. در این مطلب کلیت سئو و بهینه سازی را توضیح می‌دهیم.

کلمه سئو (SEO) مختصر شده واژه‌های انگلیسی Search Engine Optimization و یا به تعریف فارسی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است.

البته بیشتر تمرکز و بحث سئو سایت در ارتباط با سئوی موتور جستجوی گوگل Google است. هرچند که موتور جستجوهای دیگری مانند Bing و Yahoo و … هم هستند.

تعریف فارسی و روان سئو

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO فرآیندی است که به افزایش کمیت و کیفیت بازدید از سایت شما به واسطه نتایج طبیعی Organic موتورهای جستجوی می پردازد.

فرآیند سئو چه چیزی را دربرمی گیرد؟

برای درک این مطلب که سئو واقعا چه معنایی دارد. بیایید به قسمت های آن نگاهی بیندازیم:

کیفیت ترافیک Quality of traffic: شما می‌توانید همه بازدیدکندگان جهان را جذب کنید، اما اگر بازدیدکنندگان به واسطه جستجو در گوگل به سایت شما بیایند. برای اینکه گوگل شما را فروشنده موبایل معرفی کرده و آن‌ها با سایتی که فروشنده کتاب است مواجه شوند، این بازدید کیفی نیست.

کمیت ترافیک Quantity of traffic: هنگامی که شما کاربران درستی را جذب کرده‌اید که از طریق نتایج جستجوی طبیعی خود در گوگل SERP به سایت شما رسیده‌اند. آنچه که واضح هست هرچه بازدید بیشتری داشته باشید بهتر است.

نتایج طبیعی Organic results: قسمت عمده نتایج جستجوی اینترنتی را تبلیغات دربر می‌گیرند. بازدید طبیعی، بازدیدی است که شما مجبور به پرداخت پول بابت آن نیستید.

سئو چیست و چطور کار می کند؟

چیزی که کاربران وقتی موتور جستجو را باز می‌کنند، در ذهن خود تصور می‌کنند، شبیه یک جعبه جادویی است. وقتی به این جعبه رجوع می‌کنند و سوال خود را می‌نویسند.

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ و یاهو نتیجه و پاسخ سوال کاربر را به صورت یک لیست بلند از لینک سایت‌هایی که ممکن است پاسخ کاربر در آن‌ها باشد، به شکلی جادویی نشان می‌دهد.

این درست است، اما آیا هرگز لحظه‌ای به این فکر کرده‌اید پشت این لیست جادویی لینک‌ها چه چیزی است؟

پس ببینیم موتور جستجو چطور کار می‌کند: گوگل (یا هر موتور جستجویی که شما از آن استفاده می‌کنید) یک خزنده وب crawler دارد که اطلاعات ویا همه محتواهایی که در اینترنت ممکن است پاسخ شما باشد را جمع آوری می‌کند.

خزنده همه آن اطلاعات صفر و یکی را به موتور جستجو می‌آورد و یک لیست بلند درست کند. سپس یک الگوریتم تمامی آن اطلاعاتی را که با پرسش شما هماهنگ است، به شما نشان می‌دهد.

مفهوم SEO :

همه بحث روی حروف SE در SEO به عنوان موتور جستجوگر است.

بخش O منظور بهینه سازی برای جستجوگرها است. افرادی که مطالب را روی سایت خود منتشر می‌کنند، سپس محتوای این سایت را در اختیار شما قرار می‌دهند، تا موتورهای جستجو بتوانند. آنچه که مشاهده می‌کنند درک کنند و به درستی به کاربران نشان بدهند.

در واقع بدین صورت است که کاربران از طریق جستجوی کلمه کلیدی خود آنچه را که در نتایج جستجو می بینند درست باشد.

بهینه سازی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. همه چیز این است که اطمینان حاصل کنید که برچسب های عنوان و متا توصیف هر دو آموزنده و طول مناسب برای نشان دادن لینک های داخلی در صفحات شما افتخار است.

در نتیجه SE به معنی موتور جستجو یا همان Search Engine است و O به معنی بهینه سازی برای موتور جستجو یا همان Optimization است.

آموزش SEO

بخشی در این سایت ایجاد خواهم کرد برای کمک به شما در مورد موتور جستجو و سئو سایت و همه مواردی که میخواهید یاد بگیرید. اگر مفهوم سئو سایت برای شما موضوع کاملا جدیدی است، باید از ابتدا شروع کنید و قسمت مبتدیان و سئوی مقدماتی را بخوانید.

اگر شما نیاز به مشاوره در مورد یک موضوع خاص دارید، می‌توانید از طریق تماس با ما اقدام کنید و مشاوره سئو دریافت نمایید.

بیایید یه مرور کلی داشته باشیم:

ساخت یک سایت مناسب سئو

وقتی شما آماده شدید برای رفتن به سمت سئو سایت اولین موضوع این است که تکنیک‌های لازم برای SEO را بیاموزید و آن‌ها را برای بهینه کردن سایت خود انجام دهید.

برخی تکنیک‌ها قدیمی هستند و ثابت و برخی همیشه بروز می‌شوند و با توجه به الگوریتم‌های گوگل باید تغییر کنند.

مطالب آموزشی به شما کمک می‌کنند تا همه چیز را از انتخاب نام دامنه گرفته تا هاست مناسب و ایجاد لینک داخلی و همچنین لینک خارجی را به بهترین روش آغاز کنید.

محتوا و نشانه گذاری

یک سایت واقعا سایت نیست، تا زمانی که محتوای مناسب داشته باشد. اما سئو برای محتوا دارای متغیرهای خاصی است که ما آن را در بخش دیگری از همین سایت توضیح می‌دهیم.

اگر درباره تحقیق کلمات کلیدی، نحوه نوشتن کپی رایت سئو و نوع نشانه گذاری که به موتورهای جستجو کمک می کند شما را راحت‌تر پیدا کند، این بخش مناسب شماست.

مباحث مربوط سئوی داخلی

شما قبلا با وارد شدن به مباحث محتوا و نشانه گذاری آشنا شدید. اکنون وقت آن است که اطلاعات مربوط به سئوی داخلی سایت و نکات فنی سئو را بیاموزید و مثلا فایل robots.txt را برای سایت خود تنظیم کنید.

موضوعات مربوط به لینک سازی

در این بخش در مورد پیوندها و لینک داخلی سایت که می‌تواند ارتباط بین مطالب را برقرار کند آشنا می‌شوید. این سری از مطالب را بخوانید تا بدانید چگونه و چه زمانی لینک دهید و چه زمانی لینک فالو (follow) و لینک نوفالو (nofollow) را استفاده نمایید.

تکامل جستجوگرها

الگوریتم‌های موتور جستجو اغلب تغییر می‌کنند و تاکتیک‌های سئو سایت در واکنش به این تغییرات باید کامل شوند. بنابراین اگر کسی به شما مشاوره سئو را ارائه می دهد مطمئن شوید که اطلاعات بروز دارد و در بهینه سازی سایت متخصص است.

منبع : Moz

کارشناسی IT و کارشناسی ارشد E-Business Management دارم. سال ها طراح وبسایت بودم ولی چند سالی هست که در زمینه سئو سایت، بهینه سازی محتوا، استراتژی محتوا کار می‌کنم. در حال حاضر مشاور SEO و ASO در یک شرکت و دو استارتاپ هستم. دستی هم به قلم دارم و برای وبسایت خودم مقاله‌هایی را می‌نویسم وبا ترجمه می‌کنم.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.