یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (35 رای داده شده, میانگین: 4٫71 از 5)
Loading...
کارآفرینی دیجیتال
کتاب کارآفرینی دیجیتال

فصل اول کتاب کارآفرینی دیجیتال جاناتان پی الن

در این مطلب بخوانید:

فصل اول کتاب کارآفرینی دیجیتال جاناتان پی الن

کارآفرینی دیجیتال ، فرصت‌ها و چالش‌های جدید

نکات برجسته فصل اول

فصل اول دنیای جدید کارآفرینی دیجیتال را معرفی می‌کند.

  • کارآفرینی با تغییر دیجیتالی کسب و کار و اجتماع تغییر می‌یابد. ما این را کارآفرینی دیجیتال می‌نامیم.
  • دوره دیجیتالی با کاهش موانع سر راه سرمایه‌گذاری جدید، و ایجاد زمینه‌های جدید به‌عنوان فرصت، کارآفرینی را تغییر می‌دهد.
  • دوره دیجیتال همچنین چالش‌های جدید کارآفرینی مانند رقابت برای توجه آنلاین و حفظ امنیت کسب و کار های جدید را ایجاد می‌کند.
  • کارآفرینی دیجیتال، با ایجاد سرمایه‌گذاری جدید فراگیرتر و دمکراتیک‌تر، نوید توانمندسازی مردم را برای انجام کارهای بیشتر در جهان ارائه می‌دهد.
  • فناوری دیجیتال به‌طور خودکار دنیای بهتری ایجاد نمی‌کند. تحقق پتانسیل فناوری دیجیتال نه‌تنها برای ایجاد ثروت، بلکه برای حفظ اقتصادهای پر جنب‌وجوش و متنوع، و بازتاب ارزش‌های افرادی که در خدمت آن‌ها هستند، کار سخت کارآفرینان را می‌طلبد.

کارآفرینی دیجیتال چیست؟

تصور کنید که تقریباً در هر زمان و با فناوری بسیار ارزان می‌توانیم به هزاران، میلیون‌ها یا میلیاردها مشتری بالقوه، در هر نقطه‌ای از جهان برسید.

با این فناوری بسیار ارزان‌قیمت که بسیاری از شرکت‌ها آن را به‌صورت رایگان واگذار می‌کنند.

تصور کنید که می‌توانید محصولات و خدمات جدیدی را در دستگاه شخصی خود (مانند موبایل و تبلت و لپ‌تاپ و …) داشته باشید،

سپس با همان میزان و سرعت جهانی بتوانید آن‌ها را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌ها به مشتری تحویل دهید.

تصور کنید که می‌توانید راه‌های مختلفی را برای کسب درآمد از کسب و کار خود انتخاب کنید،

از تبلیغات (advertising) و اشتراک‌ها (subscriptions) گرفته تا matchmaking، فروش (sales)،

یا حتی کمک‌های مالی (donations) و جمع‌آوری اجتماع (crowdfunding).

به نظر می‌رسد این جهان رؤیایی برای یک کارآفرین است.

هدف این کتاب فراهم کردن راهی برای شروع در این دوره جدید کارآفرینی تحت عنوان “کارآفرینی دیجیتال” است.

ما دنیایی را کارآفرینی دیجیتال می‌نامیم که یا کارآفرینی تحت تأثیر تحولات دیجیتالی کسب و کار و اجتماع است و یا از آن بهره می‌برد.

بسیاری از موضوعات اساسی کارآفرینی هنوز در این دنیای جدید اعمال می‌شود

پرورش ذهنیت کارآفرینی؛ شناسایی فرصت‌های خوب؛ ایجاد یک تیم عالی؛ دانستن در مورد مشتریان خود؛ انجام تعهدات قانونی و جمع آوری سرمایه و … این‌ها فقط چند مورد بود که اشاره کردیم.

بااین‌وجود هر یک از این‌ها توسط دنیای دیجیتال تغییر کرده است.

این تغییر گاهی اوقات ظریف و گاه اساسی‌تر بوده است.

با کارآفرینی دیجیتال، ما علاقه‌مند به تغییرات اساسی هستیم که یک اجتماع دیجیتالی کاملاً متصل (fully connected)، همیشه آنلاین (always-on) هستید.

جامعه دیجیتال تمام فعالیت‌های کسب و کار را به ارمغان می‌آورد، که البته مستقل از هرگونه پیشرفت‌های خاص فناوری جدید است.

با استفاده از تعریف کلاسیک کارآفرینی، با شروع یا داشتن یک کسب و کار مخاطره‌آمیز، کارآفرینی دیجیتال حداقل به سه روش تغییر می‌کند:
  • با کاهش موانع شروع یک کسب و کار جدید
  • با ایجاد فرصت‌های جدید برای فعالیت‌های کارآفرینی
  • و با ایجاد چالش‌های جدید برای راه اندازی کسب و کار جدید که قبلاً هرگز وجود نداشت.

اخیراً، تعریف کارآفرینی فراتر از شروع یک کسب و کار جدید گسترش‌یافته است تا شامل موقعیت‌هایی شود،

که یک شخص ریسک کننده از فرصتی برای ایجاد هر چیز جدیدی برخوردار شود، که این موقعیت دارای ارزش استفاده کند.

در این دیدگاه جدید، کارآفرینان در پی یافتن، توسعه و ترکیب منابع موجود به روش‌های اصلی و باارزش‌تر هستند،

که بسیاری از این منابع ممکن است خارج از کنترل شخصی خود باشند.

دنیای دیجیتال، جهان گسترده‌ای از منابع جدید را برای کارآفرینان فراهم می‌کند.

از مجموعه تصاعدی در حال رشد از داده‌های باز، محتوا، کد و خدمات گرفته تا سهم آنلاین کاربران و جوامع در سراسر جهان.

دنیای دیجیتال همچنین روش‌های جدیدی برای نوسازی این منابع ارائه می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال، یک سایت کسب و کار کوچک می‌تواند فقط با چند کلیک یا چند خط کد به شبکه‌های تبلیغاتی عظیم، ربات‌های چت مبتنی بر هوش مصنوعی، مترجمان آزاد جهانی یا ترجمه زبان بپردازد.

مؤثرترین راه‌های یادگیری کارآفرینی، شامل همه تجربه ما در دنیای واقعی است.

شروع یک کسب و کار جدید در دنیای دیجیتال اکنون در دسترس همه مردم جهان است.

فناوری دیجیتال در حال تبدیل فرآیند دریافت یک محصول زنده یا خدمات، در مقابل مشتری واقعی است.

کاهش موانع کارآفرینی در عصر دیجیتال

قابلیت‌های جدید دنیای دیجیتال در نوک انگشتان ما بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.

قدرت فضای ابری (cloud)، داده‌های بزرگ (big data)، رسانه‌های اجتماعی (social media)، فناوری تلفن همراه (mobile technology) و هوش مصنوعی (artificial intelligence) به طرز چشمگیری افزایش‌یافته است، درحالی‌که هزینه‌ها کاهش‌یافته‌اند.

سخت‌افزارهای دیجیتال، نرم‌افزارها، شبکه‌ها و ذخیره‌سازی همگی به پیشرفت قابلیت‌های خود با سرعت تقریباً نمایی و لوگاریتمی ادامه می‌دهند.

بنابراین نباید تعجب‌آور باشد که فناوری دیجیتال ممکن است کارآفرینی را نیز تشویق کند.

دو مثال از کسب و کار

یک سایت کسب و کار آنلاین که بتواند به هزاران مشتری بفروشد، می‌تواند در عرض چند دقیقه (با مقداری تمرین!) به قیمت یک فنجان قهوه خوب راه اندازی شود.

یک کسب و کار در حال رشد می‌تواند با اجاره قابلیت‌های تقریباً نامحدود دیجیتال در ساعت، از خدمات مبتنی بر فضای ابری برای مقیاس میلیون‌ها مشتری استفاده کند.

کاهش موانع کارآفرینی برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند در مقطعی از زندگی خود کارآفرین شوند، بسیار مهم است.

چند مثال آماری در مورد کارآفرینی

در آمریكا، 65٪ از بزرگ‌سالان می‌گویند كه كارآفرینی شغلی معتبرتر از آن است كه یك مدیر كسب و كار یا بانكدار باشد و 75٪ والدین فرزند خود را تشویق به دنبال كارآفرینی می‌کنند.

دو سوم جمعیت جهان نگرش مثبتی نسبت به کارآفرینی دارند، که بیش از 40٪ از افراد فرصت راه اندازی کسب و کار را در خود می‌بینند.

امروز در ایالات‌متحده 0.31٪ از مردم ماهانه کارآفرین می‌شوند.

این بیش از سه‌چهارم از یک‌میلیون کارآفرین جدید در هر ماه است. این نرخ در بعضی از کشورها حتی بالاتر است.

درحالی‌که اکثریت کارآفرینان پس از گذشت مهروموم‌ها برای به دست آوردن تجربه، ایجاد شبکه و ایجاد پس‌انداز خود، زندگی جدیدی را آغاز کرده‌اند، جوانان امروز زودتر به فکر کارآفرینی هستند.

در یک نظرسنجی، 62٪ بسیاری از جوانان گفتند که آن‌ها شروع به کسب و کار خود کرده‌اند.

نظرسنجی جهانی GEM نشان می‌دهد که سن 25-34 سالگی زمان اوج کارآفرینی است.

بااین‌وجود فقدان دانش، عدم تجربه و ترس از عواقب ناکامی بسیاری از افراد در دنبال کردن رؤیاهای خود است.

در اینجا چند روش کاهش موانع کارآفرینی دیجیتال آورده شده است

  • با ایجاد کارآفرینی سریع‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر
  • با ایجاد امکانات جدید برای همکاری
  • و با ایجاد کارآفرینی که اثربخشی بیشتری داشته باشد

کارآفرینی سریع‌تر

یک جدول زمانی معمولی برای شروع کسب و کار محلی جدید، ممکن است یک ایده کسب و کار را در ماه اول نهایی کند، سپس شروع به توسعه یک مکان فیزیکی یا فروشگاه آنلاین در حدود شش ماه کنید.

یک کسب و کار ساده دیجیتالی، حتی با یک محصول یا محتوای سفارشی و با حمایت و پشتیبانی یک سبد خرید یا تبلیغات درآمدزا، می‌تواند در یک بعدازظهر شروع به کار کند.

شروع سریع‌تر، کارآفرینان دیجیتال را به آزمایش و یادگیری سریع تشویق می‌کند.

یک ایده جدید کسب و کار می‌تواند هم‌زمان با ساختن کسب و کار آزمایش شود و تصفیه شود،

نه اینکه منتظر بمانید تا یک کسب و کار ایده به‌طور کامل شکل بگیرد و کسب و کار راه اندازی شود، سپس آن را تست کنید.

راه اندازی سریع‌تر به کارآفرینان دیجیتال اجازه می‌دهد تا ایده‌ای را در هنگام تعطیلات، تابستان یا “در فشار جانبی هستند” امتحان کنند بدون اینکه دست از شغل و وظایف معمول خود بردارند.

کارآفرین دیجیتال می‌تواند شغل روزانه خود را حفظ کند تا راه اندازی کسب و کار سریع خود را اثبات کند.

کارآفرینی ارزان‌تر

در ایالات‌متحده آمریکا، 62٪ جوانان فعالیت خود را شروع کرده‌اند، اما با داشتن یک میانگین متوسط ​​به ارزش زیر 7000 دلار و بدهی متوسط ​​بیش از 45،000 دلار می‌رسیم، که آن‌ها غالباً فاقد وسیله‌ای برای این کار هستند.

دنیای دیجیتال با بسیاری از ابزارهای دیجیتال رایگان یا ارزان برای ارتباطات، ذخیره‌سازی، ایجاد سایت، پرداخت، صورتحساب و نظرسنجی از مصرف‌کنندگان پرشده است.

سیستم عامل‌های دیجیتال برای خرید و فروش، گسترده هستند و هزینه راه اندازی کمی دارند (مانند eBay ، Amazon ، Etsy و Shopify).

ارائه‌دهندگان عمده رایانش ابری (ازجمله آمازون ، گوگل و مایکروسافت) همه خدمات سطح رایگان را ارائه می‌دهند.

بازاریابی دیجیتال از طریق رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین هزینه‌های کمی دارد و هزینه حداقلی راه اندازی کسب و کار را فراهم می‌کند.

سایت‌های Crowdfunding راهی ارزان برای جمع‌آوری سرمایه‌های اولیه است.

در یک مقایسه متوسط ​​هزینه راه اندازی کسب و کار در دوره‌های اولیه به‌صورت فیزیکی حدود نیم میلیون دلار بوده و بعد در حدود 50 هزار دلار در ابتدا در وب رسیده بود.

در دوره 2.0، هزینه راه اندازی کسب و کار دیجیتال اکنون به صفر نزدیک شده است.

هزینه‌های پایین‌تر به برخی از مبتدیان اجازه داده است تا از طریق سرمایه‌گذاری مالی و شخصی، راه اندازی کسب و کار خود را عقب بیندازند و جمع‌آوری رسمی بیشتر برای سرمایه‌های مالی را به تعویق انداخته تا دیرتر انجام دهند.

کارآفرینی آسان‌تر

برنامه‌نویسی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و سایر مهارت‌های فنی در عصر دیجیتال می‌توانند برای این کار چالش‌برانگیز باشند.

آیا کارآفرینان دیجیتال باید به کدنویس اصلی یا دیتا آنالیز اصلی تبدیل شوند؟ لزوماً و خصوصاً در آغاز نه.

استفاده کردن از بسیاری ابزارهای کارآفرینی دیجیتال ساده‌تر از قبل شده است.

راه اندازی فروشگاه آنلاین یا شروع یک تبلیغات آنلاین نیازی به تخصص کدنویسی ندارد.

سایت‌ها می‌توانند نرم‌افزاری آسان برای استفاده کاربران را طراحی و پیاده‌سازی کنند.

داده‌های مشتری می‌تواند جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شود.

بسیاری از خدمات و منابع دیجیتالی را می‌توان در ترکیب تقریباً بی‌پایان به هم وصل کرد، پدیده‌ای که از آن به‌عنوان «مولد» فناوری دیجیتال یاد می‌شود.

این کتاب به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های کارآفرینی دیجیتالی خود را بدون در نظر گرفتن پیشینه فناوری توسعه دهید.

امکانات جدید برای همکاری

اینترنت امکان دسترسی بی‌سابقه به میلیون‌ها یا میلیاردها مشتری بالقوه در سراسر جهان را فراهم می‌کند اما امکانات همکاری کارآفرینی دیجیتال فراتر از دستیابی به مشتریان است.

مشتریان اکنون فرصت‌هایی را برای کمک به ایده‌های جدید، سرمایه‌دار شدن و یا حتی شرکت در ایجاد محصولات و خدمات جدید دارند.

کارآفرینان می‌توانند از سیستم‌عامل‌های قدرتمند فناوری یا “اکوسیستم های کارآفرینی دیجیتال” استفاده کنند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند و با آن‌ها کار کنند و بفروشند.

کارآفرینی دیجیتالی می‌تواند از دسترسی به شرکا و تأمین‌کنندگان بالقوه در سراسر جهان استفاده کند.

درحالی‌که کارآفرینی سنتی روی افراد خلاق ریسک‌پذیر متمرکزشده است، دسترسی گسترده‌تر به کارآفرینی دیجیتال، امکانات جدیدی را برای ما بازکرده است تا بتوانیم مسئولیت‌ها و ریسک‌ها را با دیگران تسهیم کنیم یا به اشتراک‌گذاریم.

کارآفرینی مؤثرتر

اگر کارایی به‌عنوان یادگیری بهتر و تصمیم‌گیری در مورد بهره‌برداری از یک فرصت کارآفرینی تعریف شود، کارآفرینی سریع‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر با امکان همکاری جدید، زمینه را برای کارآفرینی مؤثرتر باز می‌کند.

کارآفرینی دیجیتالی می‌تواند سریع‌تر آزمایش شود، سریع‌تر یاد بگیرد و سریع‌تر روی آن دانش عمل کند.

از بزرگ‌ترین موانع برای کارآفرینی مربوط به عدم درک صلاحیت، پشتیبانی و تجربه است که منجر به ترس از عواقب منفی ناکامی می‌شود، به‌ویژه برای افرادی که از پیشینه سنتی کارآفرینی برخوردار هستند.

افزایش احتمال موفقیت یا کاهش عواقب شکست می‌تواند تغییردهنده بازی باشد.

با کاهش موانع کارآفرینی، عصر دیجیتال اجازه می‌دهد تا تأکید بیشتر بر روی اکتشاف کسب و کار و برنامه‌ریزی کسب و کار باشد.

کارآفرینی دیجیتالی امکان آنچه را که به‌عنوان یک فرآیند “اثربخش” شناخته می‌شود، برای ما باز می‌کند.

اثربخشی درواقع استفاده کردن از هر منبعی که به‌عنوان نقطه شروع و ساختمان کسب و کار است، به‌جای شروع از بیزینس پلنی با نیازهای بزرگ و پیچیده و منابع زیاد که کارآفرین برای بدست آوردن آن تلاش می‌کند.

حرکت “لین استارتاپ”، در دنیای راه اندازی فناوری دیجیتال محبوب است.

شروع ناب یا لین استارتاپ، کارآفرینی را در مرحله اولیه یک فرآیند آزمایشی یا یادگیری می‌داند که به‌سرعت و ارزان به جستجوی ایده جدید کسب و کار می‌پردازد.

فرصت‌های جدید دیجیتال : آزمایش، داده و مقیاس

کارآفرینی دیجیتال نه‌تنها مشکلات موجود کارآفرینی را آسان‌تر می‌کند، بلکه زمینه‌های جدیدی از فرصت را برای کارآفرینی باز می‌کند.

در اینجا ما سه قسمت جدید از فرصت‌ها را برجسته می‌کنیم: آزمایش، داده و مقیاس.

دنیای دیجیتال به کارآفرینان این امکان را می‌دهد که با ایده‌های جدید کسب و کار سریع‌تر و ارزان‌تر تست خود را انجام دهند،

و همچنین از نمونه‌های ساده (simple prototypes) به‌عنوان ابزار یادگیری سریع استفاده نمایند.

کارآفرینی دیجیتال، استفاده از داده‌های منحصربه‌فرد را به یک فرصت جدید تبدیل می‌کند، این امکان را برای کارآفرینان فراهم می‌کند تا محصولات و خدمات باارزش‌تر و باهدف بهتر ارائه دهند.

دنیای دیجیتال متصل در سطح جهانی مجموعه کاملی از فرصت‌ها را برای کارآفرینان فراهم آورده است تا بتوانند از اینترنت و دستگاه‌های شخصی استفاده کنند و با ایجاد فرصت‌های جدید اندازه یک کسب و کار را به‌طور پویا تنظیم کنند.

هر حوزه از این فرصت‌های دیجیتال، سؤال جدیدی را ایجاد می‌کند که کارآفرینان می‌توانند از خود بپرسند:

  • از کجا می‌توانم به‌سرعت و ارزان یک نمونه اولیه ساده از ایده کسب و کار خود ایجاد کنم تا یاد بگیرم چه کار می‌کند و به‌سرعت بهبود یابد؟ (آزمایش)
  • من چه داده‌های منحصربه‌فردی دارم که مرا قادر به تولید یا ذخیره‌سازی می‌کند و چگونه این داده‌ها به من کمک می‌کند تا بهتر به مردم خدمت کنم؟ (داده‌ها)
  • چگونه می‌توانم کار خود را با تمرکز روی یک قسمت کاملاً تخصصی بازار (niche) شروع کنم، سپس اندازه خود را در صورت لزوم از بالا و پایین گسترش دهم؟ (مقیاس)

آزمایش

دنیای دیجیتال به یک کارآفرین اجازه می‌دهد تا با یک نمونه اولیه ساده از یک کسب و کار شروع کند.

این نمونه‌های اولیه، همچنین به‌عنوان MVPs (حداقل محصولات قابل دوام) نیز شناخته می‌شوند،

تا حد ممکن آگاهانه ساده نگه‌داشته می‌شوند تا کارآفرینان بتوانند یاد بگیرند که با حداقل هزینه استارتاپ کوچک چه کار کنند.

یک نمونه اولیه آگاهانه ساده می‌تواند راحت‌تر تغییر یابد (یا رها شود).

نمونه اولیه تلاشی برای سطح‌بندی فرضیات در مورد یک کسب و کار جدید، اندازه‌گیری این فرضیات و آزمایش آن‌ها به روش‌هایی است که قابل‌اجرا باشد.

محصولات و خدمات دیجیتالی به‌ویژه از رویکرد تجربی به دلیل باز بودن ذاتی آن‌ها سود خوبی دارند.

محصولات دیجیتال نسبت به همتایان فیزیکی خود تغییر، به‌روزرسانی و ترکیب دوباره آسان‌تری دارند.

شروع استارتاپ‌های بزرگ

حتی بزرگ‌ترین استارتاپ‌های دیجیتال، مانند فیس بوک، با نسخه‌های ساده‌شده شروع به کار کردند و عملکرد بسیار محدودی را برای مجموعه کوچکی از کاربران اولیه ارائه می‌دادند.

یکی از سریع‌ترین استارتاپ‌های دیجیتال برای دستیابی به یک میلیارد دلار درآمد، با یک سایت وردپرس و PDF کوپن‌های پیتزا آغاز شد.

همچنین یک خرده فروش کفش که یکی از بزرگ‌ترین خریدهای آمازون شد، با گرفتن سفارش‌های کفش در نظرات وبلاگ خود، کار خود را آغاز کرد.

بزرگ‌ترین سایت تبلیغاتی طبقه بندی شده جهان، Craigslist، به‌عنوان یک خبرنامه نامه الکترونیکی کوچک شروع شد و حالا در فهرست 50 سایت برتر جهان از نظر ترافیک وب سایت قرار دارد.

حتی IMDB، به‌عنوان لیست ارسال‌شده در بولتن الکترونیکی توسط یک هوادار فیلم آغاز شد.

شروع با یک MVP

MVP های دیجیتال ساده به یک کارآفرین این امکان را می‌دهد که ابتدا مجموعه کوچکی از مشتریان مشتاق را هدف قرار دهد، به جای اینکه منتظر توسعه یک محصول بزرگ باشد که به بازار انبوه عرضه شود.

آزمایش این امکان را به کارآفرین دیجیتال می‌دهد که در بازارهای عظیم موجود، به دنبال ایجاد اختلال یا تغییر فرصت‌ها در هر جنبه‌ای از کسب و کار و زندگی باشد.

یک کارآفرین دیجیتال حتی ممکن است از “concierge MVP” استفاده کند، که یک سرویس کاملاً خودکار را در ابتدا از طریق فعالیت دستی شبیه‌سازی می‌کند.

یعنی با یک محصول با دوام شروع به کار می کند و همچنین به جای یک محصول جدید سرویس های متفاوتی را ارائه می دهد.

به‌عنوان‌مثال، بقالی به‌عنوان یک سرویس انتخاب و تحویل مواد غذایی، ممکن است به‌جای استفاده از یک اپلیکیشن کدنویسی شده، سفارشات را به‌عنوان کامنت یا دیدگاه و یا یک فرم ساده دریافت کند.

مؤسسین ممکن است به فروشگاه مواد غذایی مراجعه کنند، مواد غذایی را جمع کنند و اقلام موردنظر خود را برای اولین مشتری ارائه می‌دهند.

هنگامی‌که مفهوم کسب و کار، خودش را اثبات کرد و شما در مورد نیازهای مشتری بیشتر بدانید، آنگاه کارآفرینان می‌توانند در توسعه فناوری‌های آینده سرمایه‌گذاری کنند.

رویکردهای تجربی باعث نگرانی برخی کارآفرینان شده است.

برخی نگران راه اندازی محصولات با کیفیت پایین هستند، اما همان‌طور که توسط حرکت “لین استارتاپ” نشان داده‌شده است،

تا زمانی که مشتریان و نیازهای آن‌ها مشخص نشود، تعریف کیفیت غیرممکن است.

بیشتر استارتاپ های دیجیتال معروف، امروزه با محصولات کم کیفیت شروع می‌شوند (و برخی معتقدند که این سنت همچنان ادامه دارد!).

سایر کارآفرینان نگران این هستند که اگر وارد فاز آزمایش ایده شوند، ایده آن‌ها به سرقت برود.

ساده‌ترین پاسخ به این نگرانی حرکت به سمت “ایده‌های ارزان و ساده” است.

یک آزمایش پیشنهادی

Ries آزمایش زیر را پیشنهاد می‌کند: به یک شرکت بروید و آن‌ها را مجبور کنید ایده شمارا بدزدند، ایده خود را به‌صورت رایگان به آن‌ها پیشنهاد دهید و ببینید آیا محصولی را بر اساس آن راه‌اندازی می‌کنند.

به‌احتمال‌زیاد آن‌ها پیشنهاد سخاوتمندانه شما را انتخاب نمی‌کنند.

مطابق رویکرد این آزمایش، اول بودن یا داشتن ایده منحصربه‌فرد راهی برای کارآفرینی موفق نیست.

“تنها راه موفقیت، یادگیری سریع‌تر از دیگران است”.

درهرصورت، رویکرد تجربی نیاز دارد تا کارآفرینان ترکیبی بی‌نظیر از پشتکار و انعطاف‌پذیری را توسعه دهند.

خوشبختانه، کارآفرینان دیجیتال می‌توانند با کمک داده‌های مشتری و نتایج آزمایش، تصمیم سختی را برای پاشنه آشیل قرار دادن این ایده یا تغییر ایده کسب‌وکار دیجیتال خود بگیرند.

داده‌ها

برای کارآفرینان دیجیتال، توانایی گرفتن و استفاده از یک مجموعه داده منحصربه‌فرد، حوزه قدرتمند و جدیدی از فرصت‌های کسب و کار است.

هر اقدامی بر روی یک محصول یا خدمات دیجیتالی انجام‌شده است، ردی از داده‌ها را به‌جا می‌گذارد.

این داده‌ها می‌تواند بینش دقیقی در مورد چگونگی تکامل محصولات و خدمات برای ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان فراهم کند.

مهم‌ترین مزیت شرکت‌های دیجیتال داده‌های بی‌نظیر آن‌ها در مورد رفتار مشتری است.

یک پلتفرم سرگرمی مانند Netflix دارای مجموعه‌ای از داده‌های باورنکردنی در مورد علاقه‌مندی بیننده هست که می‌تواند برای راهنمایی تصمیماتشان در مورد اینکه کدام محتوا برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

سیستم‌عامل‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک داده‌های باورنکردنی مفصلی درباره اینکه کدام محتوا لایک ها، اشتراک‌ها و بازدیدهای بیشتری برای ایجاد تبلیغات را دارند.

از داده‌های منتخب آن‌ها می‌تواند برای سفارشی کردن آنچه هر کاربر در فید خبری خود نشان خواهد داد استفاده شود.

یک موتور جستجو مانند Google داده‌های مفصلی در مورد اطلاعات مشتریانی در آن جستجو می‌کنند را دارد.

گوگل از این داده‌ها می‌تواند برای تصمیم‌گیری در مورد منابع اطلاعات و تبلیغات برای نمایش استفاده کند که بیشترین اهمیت را برای مشتریان داشته باشد (یا حداکثر درآمد تبلیغات برای ناشران).

کارآفرینان دیجیتال در همه‌جا به دنبال فرصت‌های مبتنی بر داده منحصربه‌فرد هستند.

یک کسب‌وکار محلی ممکن است بتواند اطلاعات منحصربه‌فردی در مورد افراد یک محله خاص به دست آورد.

به‌عنوان‌مثال در مورد سلیقه غذاهای محلی یا اینکه چطور افراد محلی حاضر به قبول کردن تخفیف ویژه یا پیشنهاد ویژه هستند.

مثالی از استفاده داده‌ها

یک کسب و کار محتوای تخصصی (niche) که به بحث در مورد یک نمایش مبهم علمی تخیلی اختصاص دارد ممکن است خود را با بهترین داده‌های جهان داستانی این‌گونه پیدا کند که کدام شخصیت ساختگی در آن جهان داستانی به‌احتمال‌زیاد فروش تی‌شرت را دنبال می کند.

در هرکجا فرصتی برای بهتر کردن محصولات یا خدمات وجود دارد؛

همه جا امکان وجود مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از داده‌ها وجود دارد؛

حتی یک استارتاپ کوچک را به‌عنوان یک شرکت بادانش در مورد موضوع یا تصمیمی خاص ممکن می‌کند.

و درجایی که داده‌های خوبی وجود دارد، فرصتی برای استفاده از یک الگوریتم یا روش تصمیم‌گیری خودکار وجود دارد تا از مزایایی که یک استارتاپ در ارائه محصولات و خدمات باارزش‌تر دارد، بیشتر استفاده کند.

مقیاس

در دنیای غیر دیجیتال، تغییر اندازه یک کسب و کار یک تلاش بزرگ است.

گسترش یک رستوران تک شعبه به یک شعبه دوم یا سوم می‌تواند ماه‌ها طول بکشد و همچنین نیاز به استخدام و سرمایه جدید دارد.

کارآفرینان دیجیتال از این توانایی برخوردار هستند که بتوانند از کوچک شروع کنند اما به‌سرعت رشد کنند.

در کوچک‌ترین حد آن، یک کسب و کار دیجیتال می‌تواند بر ارائه یک مکان فوق‌العاده تخصصی، به‌صورت محلی یا در سراسر جهان تمرکز کند.

اینترنت می‌تواند از کسب و کار اختصاص داده شده برای خدمت به 150 هوادار پرشور از یک نوع مارمولک خاص یا یک سری کتاب الکترونیکی تخصصی برای طرفداران تیم فوتبال فرانسه پشتیبانی کند.

درحالی‌که بسیاری از کسب و کار های دیجیتال احتمالاً کوچک باقی خواهند ماند و نمونه‌هایی از کسب و کارهای کوچک که فقط تعداد معدودی از کاربران در آن برای حمایت از میلیون ها مشتری به سرعت در حال رشد هستند، مانند مورد اینستاگرام.

سرعت بخشیدن به کسب و کار

کسب و کارهای جدید دیجیتالی می‌توانند از سیستم‌عامل‌های موجود مانند رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند و به‌سرعت بتوانند مخاطبان خود را بسازند و خدمات جدیدی را ارائه دهند که به نفع اعضای اجتماع خود است.

علاوه بر اینکه قادر خواهید بود کسب و کار خود را در هر اندازه شروع کنید، دنیای دیجیتال تغییر اندازه کسب و کار را متناسب با فرصت‌های جدید آسان‌تر می‌کند.

با استفاده از رایانش ابری، کسب و کارهای جدید دیجیتال می‌توانند به‌راحتی میزان تکنولوژی موردنیاز خود را در عرض چند دقیقه کاهش دهند یا توانایی خود را کاهش دهند.

و اگر یک روز بعدازظهر یک تی‌شرت سفارشی به پرفروش‌ترین محصول تبدیل شود، قابلیت‌های جدید را در همان ساعت اجاره کنند، بعد از فروکش کردن معاملات بعد از هفته، دوباره این قابلیت‌ها را خاموش‌کنید.

توانایی مقیاس‌پذیری بزرگ و کوچک این استدلال را می‌گوید که استراتژی ما در ابتدا باید تمرکز بر تخصصی‌ترین مکان ممکن باشد، یادگیری چگونگی ایجاد یک کسب و کار جدید پایدار در اطراف آن فرصت، و سپس با گسترش فرصت‌های جدید آن را مرتبط کنیم.

کارآفرینان دیجیتال همیشه در جستجوی نیاز مشتریان جدید هستند که شاید به‌طور سنتی ازنظر گستردگی بسیار کوچک یا محدود تلقی شده باشند.

اما اکنون می‌توان از آن‌ها به‌عنوان نقطه راه اندازی جدید و یک سرمایه گذاری جدید استفاده کرد که می‌تواند اندازه آن را تنظیم کند زیرا در مورد قابلیت زیستن یک ایده کسب و کار در حال یادگیری است.

چالش‌های دیجیتالی جدید: امنیت، حفظ حریم خصوصی و رقابت برای جلب توجه

دنیای جدید کارآفرینی دیجیتال تهدیدها و چالش‌های جدید و همچنین فرصت‌ها را به همراه دارد.

یک کارآفرین سنتی که یک کسب و کار خشک‌شویی یا رستوران جدید را آغاز می‌کند، احتمالاً لازم نیست هر زمان که اتحادیه اروپا مقررات حریم خصوصی خود را به‌روز کند، کسب و کار خود را متوقف کند یا به عقب برگردد.

باید از خود در برابر مجرمان خارجی دفاع کند که سعی می‌کنند چندین بار در روز به فروشگاه‌های او دستبرد بزنند.

کارآفرینان دیجیتال باید با این پیچیدگی‌هایی که به‌سرعت جهانی شده‌اند مقابله کنند.

آن‌ها باید راهی را برای کار در سایه بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌های فناوری جهان بیابند، اما درعین‌حال به‌طور مؤثر با آن‌ها رقابت کنند.

کارآفرینان دیجیتالی باید در یک محیط رسانه‌های اجتماعی قرار گیرند که در آن از نظرات، تصاویر یا توییت ها استفاده کنند تا در هر زمان ممکن است بتوانند وایرال شوند (به‌صورت ویروسی گسترش یابند) و کسب و کار خود را گسترش دهند.

در این مقدمه، ما به‌طور مختصر به سه نمونه از چالش‌های جدید برای کارآفرینان دیجیتال اشاره می‌کنیم:

حفظ امنیت کسب و کار دیجیتال در برابر حمله، حفظ حریم خصوصی و اعتماد مصرف‌کننده و جلب‌توجه مصرف‌کننده در یک بازار بسیار شلوغ دیجیتال.

امنیت

تلاش‌های آنلاین برای ورود به کوچک‌ترین کسب و کارها امری عادی شده است.

اگر تلاش‌های ناموفق ورود به سیستم را در هر کسب و کار دیجیتالی جدید ردیابی کنید، به‌سرعت خواهید دید که چه تعداد از مهاجمان سعی می‌کنند هرروز یک‌بار نفوذ کنند.

تخمین‌ها متفاوت است، اما درجایی در محدوده 15-50٪ از کل کسب و کارها هرسال در معرض یک حادثه امنیتی جدی دیجیتال قرار می‌گیرند.

شرکت‌های بزرگ‌تر به‌احتمال‌زیاد موردحمله بیشتری قرار می‌گیرند، اما هزینه این نفوذ امنیتی به‌عنوان درصدی از درآمد برای شرکت‌های کوچک‌تر گران است.

هدف اصلی مهاجمان این است که دسترسی غیرمجاز به دست آورند و دسترسی شما به کسب و کار شخصی خود را قطع کنید.

آلوده کردن کسب و کار به ویروس یا بدافزار هنوز رایج‌ترین روش حمله است و حملات باج افزارها در حال افزایش است.

کسب و کار دیجیتال همچنین می‌تواند هدف حمله قرار گیرد تا به‌وسیله‌ای تبدیل شود که از آن به‌عنوان بخشی از حمله به دیگران استفاده شود.

مجرمان می‌توانند با استفاده از خطاهای موجود در کد نرم‌افزار، به‌خصوص قبل از شناخته شدن و تصحیح آن‌ها، و از طریق “مهندسی اجتماعی” (social engineering) مانند حملات فیشینگ که از طریق سایت‌های کلاهبرداری رمز عبور شما را به دست می‌آورند.

ازآنجاکه اصولاً هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند به‌عنوان یک برنامه در زندگی واقعی بدون خطا عمل کند و مردم فقط مایل به انجام کارهای اضافی برای به حداکثر رساندن ایمنی اپلیکیشن‌ها هستند.

کسب و کار دیجیتال هرگز کاملاً ایمن نخواهند بود.

کاری که همه کارآفرینان دیجیتال می‌توانند انجام دهند این است که شانس حمله را کاهش داده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن حمله، توجه خود را برای بازیابی لحظه‌ای آماده کنند.

ابزارها و استراتژی‌ها در دسترس هستند، اما کارآفرینان دیجیتال نیاز به هوشیاری مداوم دارند.

حریم خصوصی

کسب و کار دیجیتالی معمولاً می‌تواند اطلاعات مفصل شخصی کاربران که قابل‌شناسایی هستند را جمع‌آوری کند.

درحالی‌که مصرف‌کنندگان تا حد زیادی از به اشتراک گذاشتن این اطلاعات امتناع می‌کنند، تقریباً 50٪ از مردم به دلیل عدم اعتماد، نظر خود را از انجام یک خرید آنلاین متوقف کرده‌اند.

اطلاعات دقیق مصرف‌کننده اگر در دست فرد اشتباه بیفتد منجر به مشکلات جدی‌تری ازنظر سرقت هویت و کلاه‌برداری می‌شود.

پیچیدگی مقررات حریم خصوصی در حال افزایش است.

به‌عنوان‌مثال، تغییرات اخیر در قانون اتحادیه اروپا، کسب‌وکارها را ملزم به درخواست رضایت صریح قبل از جمع‌آوری هرگونه اطلاعات شخصی از کاربران می‌کند و به مصرف‌کنندگان این حق را می‌دهد که هر زمان که بخواهند، تمام اطلاعات شخصی را از یک کسب‌وکار حذف کنند.

این قوانین کارآفرینان دیجیتالی را ملزم به ساختن فناوری خود به روش‌هایی می‌کند که این الزامات در حال تغییر را برآورده کنند و اطلاعات افراد و فرآیندها را برای مدیریت درخواست‌های حفظ حریم خصوصی حفظ می‌کنند.

رقابت برای توجه

با دسترسی آسان‌تر به مشتریان در دنیای دیجیتال، رقابت برای جلب‌توجه افزایش می‌یابد.

جای تعجب نیست که بگوییم میلیاردها حساب رسانه‌های اجتماعی، صدها میلیون وب‌سایت و میلیون‌ها برنامه تلفن همراه وجود دارد که همگی برای جلب‌توجه مصرف‌کننده رقابت می‌کنند.

و پس از جلب‌توجه، حفظ موارد زیر نیاز به مراقبت مداوم دارد.

در مقایسه با کارآفرینان سنتی، گزینه‌های تبلیغاتی و پروموشن‌ها، احساس کار بیش‌ازحدی برای کارآفرینان دیجیتال ایجاد می‌کند؛

که مجبورند بر پیچیدگی‌های بهینه‌سازی موتور جستجو تسلط پیدا کنند یا رمز و راز ایجاد محتوای وایرال (ویروسی) را برای تحقق نیازهای ساده کسب و کار خود یعنی به دست آوردن مشتری بدست آورند.

این پیچیدگی می‌تواند یک مزیت برای کارآفرینان دیجیتال جدید باشد که می‌دانند چگونه می‌توانند پیشنهادات خود را به‌صورت متمرکز، مستقر کنند.

اما به دست آوردن مشتری در دنیای دیجیتال، گاهی اوقات بیشتر از یک کار تجاری، به یک فرآیند طولانی‌مدت در اجتماع سازی نیاز دارد، احساسی که درعین‌حال هم می‌تواند هیجان‌انگیز و هم باعث فرسودگی باشد.

تصویر بزرگ‌تر: ساخت کارآفرینی فراگیر

کارآفرینی دیجیتال این امکان را فراهم می‌آورد که مردم با انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید دموکراتیک‌تر و فراگیرتر بتوانند در دنیا فعالیت‌های بیشتری انجام دهند.

اعتقاد بر این است که کارآفرینی مزایای فردی و اجتماعی زیادی دارد، به همین دلیل است که بسیاری از کشورهای جهان در حال ارتقاء کارآفرینی و آموزش کارآفرینی هستند.

در مناطقی از جهان که جمعیت به دلایل فرهنگی از بحث کارآفرینی خارج‌شده‌اند، دنیای دیجیتال می‌تواند به غلبه بر موانع مکانیکی کارآفرینی مانند پر کردن فرم و اخذ مجوز کمک کند.

مهم‌تر از همه، کارآفرینی دیجیتال می‌تواند از اشکال جدید اعتمادسازی مانند حضور آنلاین و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی استفاده کند، این امکان را به گروه‌های تحت نمایندگی می‌دهد، خارج از شبکه‌های سنتی باقدرت و نفوذ به سرمایه‌گذاران و مشتریان وصل شوند.

کارآفرینی یک پویایی سالم و همچنین تنوع برای اقتصاد ایجاد می‌کند.

در اقتصادهای توسعه‌یافته نگرانی در مورد کاهش نرخ کارآفرینی وجود دارد – نرخ تشکیل شرکت جدید در ایالات‌متحده در 30 سال گذشته به نصف کاهش‌یافته است – همراه با نگرانی جمع شدن قدرت بازار در دست چند شرکت “فوق ستاره”.

دنیای دیجیتال از این روند مصون نیست.

از این نوشتار، هفت تا از ده کمپانی بزرگ جهان با سرمایه‌گذاری در بازار غول‌های دیجیتالی هستند: اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیس بوک، به‌علاوه غول‌های چینی Tencent و Alibaba.

فناوری دیجیتال به‌خودی‌خود دنیای بهتری را ایجاد نمی‌کند.

صنایع فناوری دیجیتال تاکنون به همان اندازه دموکراتیک سازی با جمع‌کردن ثروت همراه بوده‌اند و کسب‌وکارهای بر مبنای فناوری بهترین سابقه در جذب و حفظ نیروی کار متنوع، مدیریت یا مجموعه سرمایه‌گذاران نداشته‌اند.

دنیای آنلاین حتی برای کارآفرینان مصون از جنسیت، قومیت، توانایی و سایر محرومیت‌ها است.

برای اینکه کارآفرینی دیجیتالی یک نیروی مثبت باشد، باید یک امر را فراموش نکند، تا آنجا که ممکن باشد بخشی از اقتصاد دیجیتال آینده باشد.

این کار سخت خواهد بود که کارآفرینان بتوانند پتانسیل فناوری دیجیتال را نه‌فقط برای ایجاد ثروت، بلکه برای حفظ اقتصادهای پر جنب‌وجوش، متنوع و بازتاب ارزش‌های افرادی که در خدمت آن‌ها هستند، تحقق بخشند.


تمرینات

1.1. ایده‌ای را که درگذشته داشتید برای یک محصول یا خدمات جدید توصیف کنید که قادر به دنبال کردن آن نبودید.

کدام‌یک از موانع ذکرشده در فصل بیشتر مانع از پیگیری این ایده شده است؟

1.2 برای ایده قبلی، یک MVP (دیجیتال یا غیر) که می‌توانید برای آزمایش آن ایجاد کنید، چیست؟

1.3 نمونه‌ای از داده‌های منحصربه‌فرد را ارائه دهید که شاید بتوانید بهتر از هر کس دیگری آن‌ها را جمع‌آوری کنید.

چگونه می‌توانید از آن برای هدف‌گذاری بهتر یک محصول یا خدمات استفاده کنید؟

چه قسمت کوچک تخصصی مشتریان (niche) ممکن است برای آن اعمال شود؟

1.4 مثالی از شرکتی که اعتماد شما را با موفقیت آنلاین به دست آورده است، بزنید.

شما چه اطلاعاتی را می‌خواهید با آن‌ها به اشتراک بگذارید که با سایر کسب‌وکارها به اشتراک نمی‌گذارید.

چرا آن‌ها مؤثر هستند؟

1.5 مثالی از چگونگی موفقیت شرکت در موفقیت توجه شما به‌صورت آنلاین ارائه کنید.

چرا آن‌ها مؤثر هستند؟

1.6 سطح مهارت فعلی خود را با فناوری دیجیتال برای کسب و کار توصیف کنید.

با کدام فناوری‌ها تجربه‌دارید؟

برای یادگیری بیشتر در مورد کدام جنبه‌های فناوری دیجیتال هیجان‌زده‌اید؟

کدام جنبه‌ها ارعاب کننده به نظر می‌رسند؟

1.7 آیا فکر می‌کنید کارآفرینی نقشی در ایجاد دنیای بهتر دارد؟

یا بیشتر مربوط به پول و سبک زندگی است؟


:Additional Resources

online business in INC.com
technology in INC.com
online business in entrepreneur.com
technology in entrepreneur.com


فهرست کتاب کارآفرینی دیجیتال به شرح زیر است:

کارشناسی IT و کارشناسی ارشد E-Business Management دارم. سال ها طراح وبسایت بودم ولی چند سالی هست که در زمینه سئو سایت، بهینه سازی محتوا، استراتژی محتوا کار می‌کنم. در حال حاضر مشاور SEO و ASO در یک شرکت و دو استارتاپ هستم. دستی هم به قلم دارم و برای وبسایت خودم مقاله‌هایی را می‌نویسم وبا ترجمه می‌کنم.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.