یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (4 رای داده شده, میانگین: 4٫00 از 5)
Loading...
کارآفرینی دیجیتال
کتاب کارآفرینی دیجیتال

فصل دوم کتاب کارآفرینی دیجیتال جاناتان پی الن

فصل دوم کتاب کارآفرینی دیجیتال جاناتان پی الن

انتخاب ایده کسب و کار دیجیتال

این فصل از کارآفرینی دیجیتال، فرآیندی را از انتخاب ایده کسب و کار دیجیتال تا نمونه‌سازی و آزمایش ایده آغاز می‌کند.

نکات برجسته و مهم فصل:

  • یکی از اولین فعالیت‌ها در کارآفرینی دیجیتال، انتخاب یک ایده کسب و کار دیجیتال برای نمونه‌سازی (Prototype) و آزمایش آنلاین (Online test) است.
  • یک نقطه شروع خوب برای ایجاد ایده‌های جدید انتخاب یکی از رایج‌ترین انواع کسب و کار دیجیتال است: کسب و کارهای محتوایی، کسب و کارهای اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و کسب و کارهای مچمیکینگ (Matchmaking Businesses)
  • نوع دیگر متداول کسب و کار دیجیتال، این است که کسب و کارهای موجود در دنیای واقعی را در محیط دیجیتال ایجاد کرده و رشد دهید.
  • تحقیقات روی رقبا در دنیای دیجیتال از بعضی جهات آسان‌تر است، اما همچنین با وجود صدها و میلیون‌ها سایت و اپلیکیشن رقیب، برای جلب‌توجه مشتری از اهمیت بیشتری هم برخوردار است.

مچمیکینگ: یک رویداد شبکه ای است که به طور معمول توسط یک سازمان غیرانتفاعی یا یک موسسه آموزشی با هدف ارتباط کسب و کارهای کوچک با شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی برگزار می شود.

کسب و کار دیجیتال دیوار، اسنپ، تپسی و همه اینجور کسب و کارها که باعث معرفی مشتری به تامین‌کننده می‌شود، از این دسته‌اند.

کارآفرینی دیجیتال مدل‌های درآمدی مختلفی را ارائه می‌دهد، از جمله شامل: تبلیغات، فروش مستقیم، جمع‌آوری اشتراک (عضو گیری)، کمک مالی ویا استفاده از مدل‌های درآمدی غیرمستقیم که شامل تولیدی که منجر به فروش می‌شود. (Generating sales leads)

خلاقیت و نوآوری برای کارآفرینان دیجیتال

اولین قدم معمول در کارآفرینی دیجیتال، انتخاب یک ایده جدید برای کسب و کار دیجیتال و آزماش و تست کردن آن است.

یافتن یک ایده جدید امیدوارکننده کسب و کار را می توان به دو فرآیند جداگانه اما مرتبط باهم (شکست) تقسیم کرد:

1-خلاقیت و 2-نوآوری.

تعریفی برای خلاقیت و نوآوری

  • خلاقیت تولیدشده (محصول) ایده‌های جدید و مفید توسط یک فرد یا گروه کوچک است.
  • نوآوری اجرای موفقیت‌آمیز ایده جدید است.

خلاقیت

گرچه خلاقیت بیشتر به سمت نوآوری بیشتر منجر می‌شود، اما غالباً تنش‌هایی میان چیستی و چگونگی یک ایده جدید و عملی بودن اجرای آن ایده وجود دارد.

درحالی‌که ممکن است تصور کنیم کسب و کارهای نوپای (استارت‌آپ‌های) کوچکتر و زیرک‌تر هستند که از نوآوری بهره می‌برند، اما در صنایع سنتی، خلاقیت بالا منجر به نوآوری موفقیت آمیز در اغلب شرکت‌های بزرگتر با منابع بیشتر می‌شود.

کارآفرینی دیجیتال ممکن است به تغییر این تصویر کمک کند.

مدل‌های بسیاری از فرآیند خلاقیت وجود دارد، اما ما از یک مدل ساده و کلاسیک خلاقیت در سازمان‌ها توسط (Amabile) به عنوان نقطه شروع استفاده خواهیم کرد.

مراحل فرآیند خلاق

فرآیند خلاق در این مدل حداقل چهار مرحله دارد:

1- ارائه اولیه یک مشکل یا فرصت. خواه این‌ها توسط دیگران تعریف شده باشد و خواه از نیازهای شما ناشی شود؛

2- آماده سازی یا دانش قبلی شما در مورد مشکلات و راه‌حل‌های موجود؛

3- تولید ایده؛

4- اعتبار سنجی ایده یا انتخاب ایده‌ای که طبق برخی معیارها می‌توان دنبال کرد.

تکنیک‌های تولید ایده مانند جلسات طوفان فکری یا طراحی ورک‌شاپ‌ها ممکن است اولین چیزی باشد که هنگام بحث درباره خلاقیت به ذهن خطور می‌کند، اما تولید ایده فقط یک مرحله از فرآیند خلاق است.

اثربخشی فرآیند خلاق

اثربخشی فرآیند خلاق در این مدل تحت تأثیر حداقل سه ویژگی شخص یا گروهی است که سعی در انجام یک کار خلاقانه را دارند:

1- انگیزه انجام کار، خواه از درون باشد (انگیزه ذاتی) یا یک الزام و انگیزه‌ای که توسط دیگران (انگیزه بیرونی) داده می‌شود؛

2- سطح مهارت در منطقه‌ای که نوآوری در آن اتفاق می‌افتد؛

3- مهارت های تفکر خلاق فردی یا تیمی.

انگیزه

بیشتر مطالعات نشان می‌دهد که انگیزه ذاتی منجر به خلاقیت بیشتر می‌شود.

وقتی انگیزه از درون به وجود می‌آید، افراد تمایل دارند که سخت‌تر کار کنند.

با انگیزه‌های ذاتی در مواجهه با شکست‌ها، مقاومت بیشتری نشان داده و نسبت به پیشنهاد ایده‌های “گنگ” که ممکن است برای شما امیدوار کننده باشد، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

اگر از شما خواسته شده که کارآفرینی دیجیتال را به عنوان بخشی از یک دوره در مدرسه بیاموزید یا به دلیل آنکه توسط شخص دیگری پیشنهاد شده است، پیدا کردن برخی از انگیزه‌های ذاتی برای افزایش خلاقیت در شما بسیار مفید خواهد بود.

به عنوان یک فرد، با بهبود مهارت‌های تفکر خلاق مانند تمرین توانایی در گرفتن دیدگاه‌های جدید و متفاوت و قرار گرفتن در معرض دیدگاه‌های مختلف، می‌توان خلاقیت را افزایش داد.

در حالی که داشتن یک ایده جدید کسب و کار دیجیتال عالی بسیار مفید است، اجازه ندهید فقدان یک ایده کامل مانعی برای شروع سفر شما باشد.

فناوری‌های دیجیتال محبوبیت رویکردهای بیشتر با استفاده از بازخورد را برای یافتن ایده‌های جدید از طریق آزمایش افزایش می‌دهند تا اینکه فقط به مرحله خلاق اولیه تولید ایده متکی باشند.

یادگیری خلاقیت، بیشتر یک مهارت مفید است، اما واقعیت عملی کارآفرینی دیجیتال این است که ایده‌های کسب و کار جدید معمولاً با گذشت زمان تکامل یافته و تغییر می‌کنند.

انواع متداول کسب و کار های دیجیتال

به عنوان یک کارآفرین دیجیتال بدون احساس به اینکه چه چیزی ممکن است، شروع کنید.

تولید ایده‌های کسب و کار جدید یک چالش و رقابت است.

منبع اول شکل‌گیری ایده

یک منبع ایده این است که آنچه دیگران انجام می‌دهند را دنبال کنید.

در دنیای دیجیتال، کسب و کارهای آنلاین جدید و پرطرفدار شامل: سایت‌های محتوایی مبتنی بر تبلیغات، وبلاگ‌ها، فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی، خدمات طراحی گرافیک و خدمات فنی می‌شوند.

در دنیای آفلاین، محبوب‌ترین مناطق برای کسب و کار جدید شامل: سرویس خواب و صبحانه، زیبایی، پذیرایی و غذا، تمیز کردن، مشاوره، مهارت‌های شخصی مثل آرایشگری، باغبانی، مراقبت از منزل، تعمیر خانه، موسیقی، دستیاران شخصی، مربیان خصوصی، حیوانات خانگی، عکاسی، مدیریت املاک و فروش می‌شود.

کپی کردن ایده کسب و کار از یک مکان و آوردن آن در جای دیگر، در حالی که هنوز این ایده آزمایش و تست نشده است، همچنان نوآوری محسوب می‌شود.

هیچ کس از ابتکاری استارباکس انتقاد نمی‌کند فقط به این دلیل که جنبه‌هایی از فرهنگ قهوه ایتالیایی را کپی کرده است.

منبع دوم شکل‌گیری ایده

منبع دیگر ایده‌های جدید کسب و کار در نظر گرفتن ترندها است.

گرایش‌ها ممکن است مربوط به نوع خاصی از افراد یا مراحل زندگی (جمعیتی)، محصولات جدید و امکانات خدماتی جدید یا سبک‌ها یا مدل‌های جدید باشد.

یکی از کتاب‌های اخیر استدلال می‌کند که والدین، ​​دانشجویان و بازنشستگان مسن‌تر، سه آمار جمعیتی نویدبخش برای کسب و کار جدید دیجیتال هستند.

نمونه هایی از ترندهای محبوب محصولات شامل پایداری، منابع اخلاقی، سلامتی و رفاه، کالاهای خانگی و دست ساز می‌شوند.

سبک ترندهای محبوب جدید در این لحظه ممکن است شامل یکپارچه‌سازی با سیستم‌عامل باشد، اما آن‌ها همیشه در حال تغییر هستند.

در آموزش ما متوجه شده‌ایم که یک نقطه شروع مفید برای تولید ایده‌های جدید کسب و کار دیجیتال، انتخاب یکی از رایج‌ترین انواع کسب و کار دیجیتال است.

هر یک از این نوع آدرس‌ها، چالش خلاقیت و نوآوری را نشان می دهند.

آن‌ها نسبت به نمونه اولیه نسبتاً ساده هستند، اما به کارآفرین جدید آزادی زیادی می‌دهند تا بتوانند شغلی را پیدا کنند که برای آن‌ها معنی دار باشد.

به عنوان نقطه شروع، ما پنج نوع اصلی کسب و کار دیجیتال را ارائه می دهیم.

دو نوع اول، کسب و کار مبتنی بر محتوا و کسب و کارهای مبتنی بر اجتماع که در زمینه‌های تخصصی از خبرگی یا علاقه تمرکز دارند.

دو نوع بعدی، فروشگاه‌های آنلاین و مچمیکینگ (matchmaking)، براساس هزینه‌های فروش یا مبادله تراکنش‌ها، مدل‌های سنتی تجارت الکترونیکی را ارائه می دهند.

نوع پنجم، کسب و کارهای پروموشنی (مثلاً تخفیفی)، مشتریان جدید را به سمت کسب و کار موجود جذب می‌کند.

کسب و کارهای مبتنی بر محتوا

یک کسب و کار مبتنی بر محتوا با ارائه مطالب تخصصی به صورت دیجیتالی، ارزش ایجاد می‌کند.

این محتوا می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد: مقالات، پست‌های وبلاگ، تصاویر، یادداشت‌ها، لیست‌ها، سؤالات متداول، دستورالعمل آشپزی و دستورالعمل کاری، کتاب‌های الکترونیکی، دایرکتوری‌ها، فیلم‌ها و وبینارها برای نامگذاری چند مورد.

لیست مباحث بالقوه عملاً بی پایان است. با تشکر از دسترسی جهانی به اینترنت و دستگاه‌های تلفن همراه، حتی به نظر می‌رسد مبهم‌ترین موضوع می‌تواند موارد زیر را برای پشتیبانی از شروع یک کسب‌وکار دیجیتال پیدا کند.

کسب و کارهای محتوایی خالص می‌توانند توسط انواع جریان درآمد پشتیبانی شود، اما سهولت انتشار تبلیغات آنلاین، آن را به گزینه پیش فرض جذاب تبدیل می‌کند.

یک چالش اساسی در کسب و کار مبتنی بر محتوا، علاوه بر یافتن مبحث مناسب، کار مورد نیاز برای بروزرسانی مداوم مطالب است.

کسب و کار مبتنی بر اجتماع

یک کسب و کار مبتنی بر اجتماع، با ارائه مطالب و مکالمات تخصصی، که بیشتر با کمک کاربران تولید می‌شود، ارزش ایجاد می‌کند.

درست مانند یک کسب و کار مبتنی بر محتوا، لیست موضوعات تقریباً بی‌پایان است، اما موضوع باید موضوعی باشد که بحث در اجتماع باعث ارزشمندتر شدن محتوا شود.

یک اجتماع پر جنب و جوش به حل مسئله بروزرسانی محتوا کمک می‌کند، اما حفظ یک جامعه به خودی خود کار سختی است.

اجتماعات می‌توانند برای شروع چالش برانگیز باشند، و نیاز به تلاش و خلاقیت بیشتر در پیش رو برای ایجاد نخستین گروه انتقادی شرکت کنندگان دارد.

یک اجتماع ممکن است به تنهایی درآمد ایجاد کند، اما همچنین می‌تواند انواع فعالیت‌های غیرمستقیم را پشتیبانی کند که می‌تواند درآمدهای کسب و کار را افزایش داده یا هزینه‌های کسب و کار را کاهش دهد.

به عنوان مثال، در سمت درآمد، بحث در یک اجتماع دیجیتال ممکن است یک گام مهم در جمع‌آوری اطلاعات برای خرید آینده باشد.

برای کاهش هزینه، یک اجتماع آنلاین ممکن است با پشتیبانی مشتریان خود یا فعالیت‌های برندینگ، کمک کند که کسب و کار کارهای اجباری خود را انجام دهد.

فروشگاه آنلاین

یک کسب و کار فروشگاه آنلاین کالا یا خدمات را به فروش می‌رساند.

این محصول ممکن است فیزیکی یا کاملاً دیجیتالی مانند کتاب الکترونیکی باشد.

این محصول می‌تواند چیزی باشد که خودتان درست کنید و یا می‌تواند از عمده فروشی یا تولیدکننده محلی تهیه شود.

نقطه شروع عالی برای کسب و کار دیجیتال، همگام شدن با شخصی است که محصولی برای فروش دارد اما نمی داند چگونه یک فروشگاه آنلاین برای فروش آن ایجاد کند تا آن را بفروشد.

امکان دیگر این است که تخصص و تجربه شخصی خود به عنوان یک خدمات را بفروشیم، اگر تجربه یا اعتباری در یک منطقه خاص دارید.

جریان اصلی درآمد یک فروشگاه آنلاین فروش مستقیم است.

یک چالش برای فروشگاه‌های آنلاین که با محصولات فیزیکی کار می‌کنند، آمادگی حمل‌و‌نقل و موجودی است.

آزمایش واقعی ایده فروشگاه آنلاین مستلزم ایجاد یک محصول یا خدمات و دردسترس قراردادن آن برای فروش است، حتی اگر در ابتدا فقط نسخه حداقلی و مینیمال باشد.

در تمام جهان انبارداری خودکار، تکمیل سفارش و خدمات حمل و نقل باعث شده آزمایش یک ایده فروشگاه آنلاین آسانتر از همیشه شود، اگرچه هزینه این خدمات در طولانی مدت می‌تواند افزایش یابد.

پس از شروع فروش، کارآفرینان دیجیتال می‌توانند از داده‌ها برای به‌دست‌آوردن دانش در مورد ترجیحات مشتری و سلیقه‌های آن‌ها استفاده کنند و فرصت‌هایی را برای محصولات مرتبط با فروش و فروش بالا و همچنین فرصت‌های اشتراک بالقوه پیدا کنند.

کسب و کار بر مبنای معرفی (Matchmaking business)

کسب و کار مچمیکینگ با گردهم آوردن مجموعه‌های متفاوتی از افراد، ارزش ایجاد می‌کند.

یک سایت دوست‌یابی یک مدل آشکار آن است، اما می‌تواند یک سایت باشد که دانش‌آموزان و آموزگاران، والدین و بچه‌ها را تحت پوشش قرار دهد، یا متخصصین مو و افرادی که به قرارهای سالن احتیاج دارند.

مدل‌های به اصطلاح “تسهیم اقتصاد” خطوط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را با اتصال افراد عادی برای به اشتراک گذاشتن کالاهای فیزیکی خودشان یا کار دس‌ساز خود با دیگران، محو می‌کنند.

دنیای دیجیتال قادر است مجموعه‌های جداشده قبلی افراد را به سرعت و ارزان جمع کند. کسب و کار مچمیکینگ گاهی اوقات به معنای اتصال دو گروه کاربری متمایز که هر دو برای فعالیت کسب و کار ضروری هستند، به عنوان بازارهای دو طرفه تعریف می‌شود.

این می‌تواند یک مشکل جوجه و تخم‌مرغ را ایجاد کند، در جایی که لازم است هر دو گروه جذب شوند و شرکت‌کنندگان کافی برای تشکیل یک گروه مهم داشته باشند.

اگر استخدام یک گروه دشوارتر باشد، یک استراتژی مشترک این است که یک کسب و کار مچمیکینگ ارزان‌تر یا آزاد برای استفاده یک گروه در حالی که گروه دیگر را با قیمت کامل شارژ می‌کنید، تهیه کنید.

یک جریان درآمد معمولی هزینه‌های معامله از مسابقات موفق یا اشتراک‌های موفق است.

کسب و کارهای پروموشنی

یک کسب و کار پروموشنی در نظر گرفته شده است تا مشتریان جدید را به سمت کسب و کارهایی که از قبل وجود دارد یا امیدواریم در دنیای واقعی وجود داشته باشند، جذب کند.

میلیون‌ها کسب و کار کوچک حضور آنلاین مؤثری ندارند و با درصد بسیار شگفت‌آور از مشکلات اساسی مانند اطلاعات تماس نادرست رنج می‌برند.

بیشتر کسب و کارهای موجود علاقه‌مند به پیداکردن مشتری‌های جدید هستند، اما جذب مشتری (acquisition) در دنیای دیجیتال می‌تواند برای صاحبان کسب و کار کوچک غافل‌گیر کننده باشد.

یك استراتژی درست برای شروع كار در کسب و کار دیجیتال، یافتن كسب و كار كوچك است كه حضور آنلاین ضعیف، مفقود یا ناكارآمد داشته باشد و آن را به هدف شما در جذب مشتری جدید تبدیل كند.

یک کسب و کار پروموشنی می‌تواند بازدیدکننده را به خود جلب کند و آن‌ها را برای تماس با یک کسب و کار، دانلود اطلاعات، ثبت‌نام در یک خبرنامه یا استفاده از یک کوپن یا معامله ویژه مجبور کند.

از کسب و کارهای پروموشنی دیجیتال نیز می‌توان برای جمع‌آوری ابراز علاقه در کسب و کار جدید یا راه‌اندازی محصول آینده استفاده کرد، اگرچه در صورت وجود نداشتن کسب و کار جدید، ارزش دریافت نام و آدرس ایمیل ممکن نیست نامفهوم باشد.

تحقیقات رقبا

با میلیاردها کاربر اینترنت، هیچگاه کمبود مشتری بالقوه به صورت آنلاین وجود ندارد.

اما با وجود صدها میلیون وب سایت، پروفایل رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها، رقبای بالقوه هم کم نیستند.

ارزیابی رقابت برای یک ایده جدید کسب و کار دیجیتال، یک گام مهم در فرآیند کارآفرینی دیجیتال است.

یک رقیب خوب انتخاب شده نه تنها ایده کسب و کار شمارا شفاف‌تر می‌کند، بلکه به شما امکان می‌دهد ایده خود را با مجبور کردن شما برای به وجود آوردن یک مزیت رقابتی تقویت کنید که چگونه کسب و کار شما متفاوت یا بهتر خواهد بود.

به دلیل وسعت دنیای دیجیتال، تعریف رقبای بالقوه همیشه ساده نیست.

شناسایی رقبا

با یافتن شرکتی که بازارهای مشتری مشابه را هدف قرار می‌دهد یا با پیداکردن شرکت‌هایی که از استراتژی‌ها و منابع مشابه استفاده می‌کنند یا هردو، می‌توان رقبا را شناسایی کرد.

روش دیگر برای شناسایی رقبا، درک مشتری یا مشاهده چگونگی مشکلات مصرف‌کنندگان و راه‌حل‌هایی است که شما به طور بالقوه ارائه می‌دهید.

همچنین رقبای بالقوه غیرمستقیم یا شرکت‌هایی وجود دارند که همان بازار را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه در عوض کالای جایگزین یا خدماتی را برای نیازهای مشابه مشتری ارائه می‌دهند.

مهم نیست که از کدام تکنیک استفاده شده است، هنگامی‌که مشتریان هدف برای یک ایده جدید در زمینه کسب و کار دیجیتال دقیقاً تعریف شوند، تحقیقات رقبا مؤثرتر است.

بسیاری از کارآفرینان دیجیتال یک پرسونا (persona) یا خلاصه طرح (brief sketch) از مشتری هدف خود را ایجاد می‌کنند که شامل شرح حال (biography) و بیانیه هدفی (statement of goal) از آن‌ها است که می‌خواهند به آن برسند.

شرح‌حال و هدف، دو جنبه اصلی شناسایی مشتری را ترکیب می‌کند: جمعیت‌شناسی و روانشناسی.

با تمرکز روی هدفی که می‌خواهیم به آن برسیم یا مشکلی که باید برطرف شود، کارآفرین دیجیتال می‌تواند بیش از ویژگی‌های فنی محصول، توجه بیشتری به مزایای پیشنهادی مصرف‌کننده یا گزاره ارزش مشتری (value proposition) کند.

همان کانال‌های مورد استفاده برای دستیابی مشتری – جستجوی و رسانه‌های اجتماعی – می‌توانند نقطه شروع تحقیق رقبا باشند.

جستجو برای تحلیل رقبا

برای جستجو، به عباراتی فکر کنید که مشتریان هدف شما برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند (یا از آن‌ها سوال کنید!).

جستجوهای مشابه را در مناسب‌ترین سایت‌های رسانه‌های اجتماعی انجام دهید.

سعی کنید پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی را پیدا کنید که رقیب بالقوه برای جلب توجه مشتری باشند، چون می‌تواند الگویی برای چگونگی جذب (attract) و درگیر کردن (engage) دنبالکنندگان (following) در فضای شما باشد.

ایده‌های جدید کسب و کار دیجیتالی در آغاز می‌توانند خیلی مبهم باشند.

آن‌ها ممکن است بازار اولیه (initial market) بسیار بزرگی را هدف قرار دهند و قدرت تکنولوژی دیجیتال را درک نمی‌کنند تا بتوانند کوچک‌ترین و تخصصی‌ترین قسمت بازار (niche market) به یک کسب و کار بالقوه بادوام تبدیل کنند.

جذب مشتری‌های دیجیتال اغلب یک بازی winnertake است.

مصرف‌کنندگان بندرت به بعد از صفحه اول نتایج جستجو یا خارج از شبکه‌های اجتماعی موجود خود نگاه می‌کنند.

تسلط بر یک بازار کوچک تخصصی (niche)، حتی یک موضوع بسیار کوچک، اغلب یک استراتژی اولیه بهتر از خوب بودن در یک بازار بزرگ است.

نتیجه نهایی جستجوی سریع رقبا آنلاین، بعضی اوقات تصمیمی برای تغییر ایده یا تمرکز بیشتر بر روی یک بازار تخصصی کوچکتر (niche) است.

پس از موفقیت در کسب و کار دیجیتالی جدید در بازار تخصصی کوچکتر خود، با توجه به رشد میزان جستجوی آن و تعداد دنبال‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی، تجهیزات شما برای مقابله با بازارهای بزرگتر نیز مجهز خواهند بود.

مدل‌های درآمد مستقیم

یک جریان درآمد پر رونق همیشه در اولین مراحل تجربی یک کسب و کار دیجیتال جدید لازم نیست، اما تلاش برای افزایش درآمد، روشی قدرتمند برای آزمایش کردن ایده کسب و کار پیشنهادی است.

دنیای دیجیتال مجموعه کاملاً جدیدی از منابع درآمد بالقوه را باز می‌کند. تبلیغات و بازاریابی وابسته به آن، این امکان را می‌دهد که از هرگونه محتوای تخصصی یا مکالمه سودآوری شود.

معاملات، اشتراک‌ها و کمک‌های مالی همه منابع بالقوه درآمد آنلاین هستند، اما هرکدام به خصوص در آغاز، با چالش‌های خاص خود همراهند.

کارآفرینان دیجیتال همچنین می‌توانند بیشتر از الگوی سنتی درآمد، برای فروش محصول یا خدمات استفاده کنند.

گزینه دیگر مربوط به جمع‌آوری مستقیم درآمد نیست، بلکه تمرکز آن بر فعالیتهایی است که بعداً منجر به درآمد خواهد شد.

تولید مشتری هدایت شده (leads)، نمونه بارز این مدل درآمد غیرمستقیم است.

قوانین جهانی کمی در مورد بهترین مدل‌های درآمد وجود دارد.

برخی از عوامل ممکن است یک الگوی درآمد ویژه را ترغیب کنند.

یک مدل درآمد تبلیغاتی، با تعداد بیشتری کاربر بهتر کار می‌کند نه کاربر کمتر، همه چیز یکسان است.

ایجاد اعتماد زیاد برای مشتریان، باعث می‌شود که پرداخت معاملات با موفقیت بیشتری روبرو شوند.

جدول 2.1 حاوی پیشنهادات اولیه است که برای آن‌ها احتمالاً مدل‌های درآمد (‘+’) یا احتمال کمتری (‘-’) با انواع مختلف کسب و کار دیجیتال کار می‌کنند، اما این‌ها پیشنهادهایی است که براساس تجربه انجام می‌شود تا نتایج تحقیق.

بخشی از آنچه کارآفرینی دیجیتال را نو می‌سازد، امکان جابجایی آسان بین مدل‌های مختلف درآمدی است.

تبلیغات و مدل‌های درآمد بازاریابی همکاری یا سیستم معرف (Affiliate Marketing)

ظهور شبکه‌های انتشار تبلیغات مانند Google AdSense باعث شده است تا تبلیغات در وب سایت به آسانی قابل استفاده به عنوان برش و چسباندن (cut and paste) باشد.

شبکه‌های تبلیغاتی می‌توانند انتخاب کنند از بین میلیون‌ها تبلیغ، برای پیدا کردن آن‌هایی که به احتمال زیاد برای کسب و کار شما درآمد ایجاد می‌کنند.

یک کسب و کار دیجیتالی می‌تواند از نمایش تبلیغات درآمد کسب کند، اما ممکن است درآمد بیشتری از نرخ بالاتر ارائه شده برای تبلیغات (مدل “پرداخت به ازای هر کلیک pay-per-click “) به جای نمایش، به خصوص برای کسب و کارهای کوچکتر حاصل شود.

جدول 2.1 تطبیق مدل‌های درآمد با انواع کسب و کارهای دیجیتال

مدل های درآمدی کسب و کار دیجیتال
مدل های درآمدی کسب و کار دیجیتال

مدل درآمد تبلیغاتی راحت و راه‌دست است.

این یک روش نسبتاً آسان برای کسب درآمد از هر محتوا است، اما برای تبلیغاتی که درآمد قابل توجهی ایجاد کند، یا نیاز به رشد کاربر یا محتوا باید به خوبی در مباحثی قرار گیرد،

که تبلیغ‌کنندگان مایلند مبلغ بالاتری را برای آن پرداخت کنند، در عین حال، همزمان با رقابت بیش از حد ناشران دیگر (publishers) روبرو نیستیم.

برخی از کارآفرینان دیجیتال نگران این هستند که درآمد تبلیغاتی شکننده باشد، به این معنی که به اندازه مدل‌های درآمد که بر روی دارایی‌های منحصر‌به‌فرد و بادوام مانند لیست مشتری، محصولات یا تجربیات ساخته شده، پایدار نیست.

یک مدل درآمد بازاریابی همکاری (affiliate marketing) – که همچنین به عنوان بازاریابی عملکرد (performance marketing) ​​شناخته می‌شود، شبیه به یک مدل تبلیغاتی است،

اما به جای اینکه برای کلیک تبلیغات یا نمایش تبلیغات هزینه پرداخت شود، یک ناشر فقط هنگامی درآمد دارد که مشتری به سایت دیگری مراجعه کند و چیزی بخرد.

هر خرید یک کمیسیون ثابت یا درصدی از فروش کسب می‌کند.

بزرگترین برنامه بازاریابی همکاری در ایالات متحده، Amazon Associates، پرداخت‌های خود را در حدود 4٪ از ارزش فروش با نرخ‌های بالاتر برای حجم بیشتر و کمپین‌های ویژه محصولات آغاز کرد.

یک کسب و کار دیجیتال می‌تواند برای یک برنامه همکاری خاص ثبت نام کند یا می‌تواند از یک شبکه همکاری استفاده کند تا موجودی بزرگتری از تبلیغات به دست آورد.

به طور کلی، مدل درآمد بازاریابی همکاری بهتر کار می‌کند، اگر محتوا مستقیماً با تصمیم خرید محصول مرتبط باشد.

یک برنامه همکاری همه‌جانبه مانند آمازون، پیداکردن کالاهایی برای فروش که مطابق با محتوای دیجیتالی باشد را آسان می‌کند.

مراقب باشید که در مورد برنامه‌های بازاریابی همکاری با کمیسیون‌های بسیار بالا برای تبلیغ محصولات مشکوک دچار وسوسه نشوید.

مدل‌های درآمد تراکنشی

مدل درآمد تراکنشی هر بار که یک معامله با موفقیت انجام شود، که هزینه ثابت یا درصد از کل فروش را شارژ می‌کند.

تراکنش‌ها با کسب و کارهای مچمیکینگ خوب کار می‌کنند، زیرا با یک مسابقه موفق می‌تواند ارزش قابل توجهی را ایجاد کند که مصرف‌کننده مایل به پرداخت آن نسبت به سایر خریدهای آنلاین باشد.

به عنوان مثال، مصرف‌کنندگان بسیار مایل هستند 6 تا 25٪ برای یک رزرو آنلاین اتاق موفق یا 20-25٪ برای یک اتومبیل سواری اجاره‌ای و لازم به ذکر نیست که 5-6٪ برای خرید یا فروش یک خانه نیز بپردازند.

مدل درآمد تراکنش زمانی مناسب‌تر است که مصرف‌کنندگان عادت به پرداخت هزینه خدمات در بازار شما داشته باشند.

از آنجا که هزینه‌های تراکنش ممکن است برای مصرف‌کننده معمولی قابل مشاهده نباشد، زیرا وقتی مسافر یک اتاق هتل را در یک سایت عمده مسافر رزرو می‌کند، ممکن است مشتریان در برابر هزینه تراکنش جداگانه مقاومت نشان دهند.

همچنین تکمیل تراکنش باید به اندازه کافی مناسب باشد یا از ضمانت کافی ارائه دهید یا خدمات اضافی را تأمین کنید که مشتریان برای انجام تراکنش خارج از کسب و کار شما وسوسه نشوند.

مدل‌های درآمد اشتراک یا عضوگیری (Subscription)

مدل درآمد عضوگیری، مصرف کننده را به پرداخت‌های منظم و مکرر متعهد می‌کند.

مشترک شدن مشتری برای محصولات و خدمات همیشه بین کارآفرینان دیجیتال محبوب است زیرا آن‌ها یک درآمد ثابت و پایدار را دارند که چسبناک است — مصرف کنندگان باید برای جلوگیری از ارسال پول برای شما اقدام کنند.

اشتراک‌ها می‌توانند برای خدمات ارائه شده به صورت دیجیتال، مانند آموزش، به خوبی کار کنند.

اشتراک در مجموعه محصولات اگر با دقت انتخاب شود، می‌تواند برای مصرف‌کنندگان که از کشف و تنوع لذت می‌برند، مؤثر باشد.

یک نوع رایج این مدل “فریمیوم” (freemium) است، جایی که یک سطح خدمات رایگان برای جذب مشتری با مزایای اضافی به امید افزایش فروش آن‌ها ارائه می‌کنیم.

زمینه‌ای که مشترکان در آن تلاش کرده‌اند مربوط به کسب و کار محتوا است.

مگر اینکه مطالب بسیار منحصر‌به‌فرد یا تخصصی باشند، احتمالاً بسیاری از کسب و کارهای دیجیتال رقیب، محتوای آنلاین رایگان ارائه می‌دهند.

مدل های درآمد فروش

مدل درآمد کلاسیک فروش محصول یا خدمات، همیشه اجرای آنلاین آسان‌تری دارد.

ثبت‌نام روش‌های پرداخت برای کارآفرینان دیجیتال آسان شده است، هزینه‌های تراکنش آن‌ها خیلی بالاتر از کارت‌های اعتباری سنتی نیست.

برای محصولات و خدماتی که بصورت دیجیتال تحویل داده می‌شوند، مانند کتاب الکترونیکی، فرآیند تکمیل فروش آسان است.

حتی برای محصولات فیزیکی خدمات بسیاری وجود دارد که انجام سفارش را آسان‌تر می‌کند، یا یک کارآفرین می‌تواند با انجام سفارشات به تنهایی کار خود را شروع کند.

چالش اصلی مدل درآمد فروش میزان رقابت برای فروش آنلاین، چه از کسب و کار کوچک تخصصی و چه از سیستم عامل‌های غول پیکر مانند آمازون است.

رقابت قیمت برای کالاهایی که در جای دیگر موجود است می‌تواند بسیار شدید باشد و قیمت‌گذاری پویا (dynamic pricing) بدان معنی است که کارآفرینان برای نظارت بر تغییرات قیمت و پاسخ به حرکت رقبا نیاز به یک استراتژی پیشرفته دارند.

یک مدل محبوب در درآمد فروش مدل خرید درون برنامه (in-app purchase model) است.

به عنوان مثال، یک بازی موبایل می‌تواند به صورت رایگان دانلود و پخش شود اما خریدهای اضافی در این بازی به توانایی و لذت یک بازیکن می‌افزاید.

این مدل در زمینه‌های دیگر، از جمله پرداخت به برجسته کردن نظرات در یک سایت انجمنی یا پروموت کردن تبلیغات طبقه بندی شده یا آیتم‌های خبری، تلاش می‌کند.

مدل های درآمد کمک‌مالی (Donation)

درخواست کمک مالی یکی از مکانیسم‌های تأمین اعتبار برای پروژه‌های دیجیتال در مقیاس کوچک است، به ویژه هنگامی که پروژه‌ها منافع جامعه مانند نرم افزار رایگان را ارائه می‌دهند.

کمک‌های مالی برای کسب و کارهای با سودآوری کم و فروش دشوار مناسب است، مگر اینکه آن‌ها را با برخی از مزایای مصرف‌کننده در آینده گره بزند، مانند مدل‌های اخیر “جمع‌آوری پول از مردم” (crowdfunding) که دسترسی سریع به محصولات آینده را ارائه می‌دهند.

یک کاربرد عالی کسب و کار دیجیتال جمع آوری پول برای یک سازمان غیرانتفاعی است.

یک کسب و کار می‌تواند کمک‌های مالی را مستقیماً درخواست کند یا اگر هدف غیرانتفاعی مد نظر باشد و مکانیسم پرداخت آنلاین خود را داشته باشد، کسب و کار دیجیتال می‌تواند اهدا کنندگان بالقوه را به سوی موسسه غیرانتفاعی منتقل کند.

کسب و کار دیجیتال می‌تواند با روش‌های جدید جذب اهدا کنندگان بالقوه یا اشکال جدید مشارکت، که احتمال اهداء موفق را افزایش می دهد، را آزمایش کند.

مشتری‌های هدایت‌شده و مدل های درآمد غیر مستقیم

الگوی درآمد برای یک کسب و کار دیجیتال غیرمستقیم است، اگر کسب و کار به تنهایی درآمد ایجاد نکند، بلکه در عوض اقداماتی را ایجاد می‌کند که منجر به درآمد در جای دیگر شود.

یک نمونه بارز از یک مدل درآمد غیرمستقیم تولید مشتری جدید هدایت‌شده (new customer leads) است.

فرایند فروش پیچیده‌تر از آن است، یعنی احتمال آن وجود دارد که یک بازدیدکننده به یک سایت برسد و بلافاصله اقدام به خرید کند.

به عنوان نمونه، فرایند فروش برای یک شرکت مشاوره ممکن است مراحل مختلفی داشته باشد که مشتری بالقوه ابتدا به دنبال اطلاعات پیش‌زمینه، توصیفات مشتری و شاید یک بحث شخصی یا مشاوره قبل از توافق برای تبدیل شدن به مشتری باشد.

برای این فرآیندهای پیچیده فروش، به‌ویژه در زمینه کسب و کارهای (B = business-to-business2B) و نه فروش مصرف کننده (B2C = business-to-consumer)، یک کسب و کار دیجیتال موفق، مشتری را پیدا کرده و آن‌ها را به حرکت در می‌آورد.

از طریق فرآیند فروش به جای اینکه فروش را مستقیماً انجام دهد.

یک مدل غیرمستقیم برای کسب و کارهای تبلیغاتی مناسب است که در آن جستجوی مشتریان جدید، هدف اصلی باشد.

یک چالش برای مدل‌های درآمد غیرمستقیم مشکل آزمایش یک ایده جدید برای کسب و کار دیجیتال است.

اگر فعالیت غیرمستقیم با فروش مانند درخواست مشاوره یا قرار ملاقات ارتباط نزدیکی داشته باشد، راحت‌تر می‌توان گفت که آیا ایده کسب و کار دیجیتال مؤثر است یا خیر.

اگر فعالیت غیرمستقیم خیلی از تراکنش‌های فروش فاصله گرفته باشد، بتوان دانست که آیا فعالیت‌هایی مانند دانلود اطلاعات یا تسهیم محتوا واقعاً منجر به درآمد می‌شود، دشوار است.

هرچه اطلاعات بیشتری در کل مراحل فروش وجود داشته باشد، یک مدل غیرمستقیم موثرتر خواهد بود.

مهم نیست که کدام نوع کسب و کار دیجیتالی انتخاب شود و کدام مدل درآمد، مهم‌ترین مسئله شروع به کار است.

مرحله بعدی ایجاد یک طرح کسب و کار دیجیتال (digital business design)، یک بیانیه صفحه‌ای (single page statement) درباره نحوه عملکرد کسب و کار دیجیتال پیشنهادی شما خواهد بود.

تمرینات

2.1. بحث کنید که چگونه انگیزه ذاتی (انگیزه از درون) را برای پیگیری یک پروژه کارآفرینی دیجیتال پیدا خواهید کرد.

2.2. یک ترند امیدوارکننده را توصیف کنید که می‌تواند فرصتی جدید برای کسب و کار دیجیتال ایجاد کند.

2.3 یکی از پنج نوع رایج کسب و کار دیجیتال را استفاده کنید تا ایده جدی کسب و کار دیجیتال را ایجاد کنید که با تمرکز روی فرصتی که علاقه شخصی و یا تخصص در مورد آن دارید.

2.4 یکی از پنج نوع رایج کسب و کار دیجیتال را استفاده کنید تا ایده جدید کسب و کار دیجیتال را ایجاد کنید که بر فرصتی متمرکز شده است که تجربه کمی در آن دارید یا تجربه ندارید.

2.5. یک کسب و کار کوچک را پیدا کنید که حضور آنلاین آن یا از دست رفته باشد یا از آنچه که ممکن است تاثیر کمتری داشته باشد. ایده جدیدی برای کسب و کار دیجیتال پیشنهاد دهید که برای این کسب و کار کوچک ارزش ایجاد کند.

2.6. سه رقبای مهم را برای ایده پیشنهادی در مورد کسب و کار دیجیتال ذکر کنید.

مزیت رقابتی پیشنهادی خود را نسبت به هر یک از این رقبا شرح دهید.

2.7 برای یک ایده کسب و کار دیجیتال پیشنهادی، دو مدل درآمد بالقوه مختلف را انتخاب کنید.

برای هر مدل ارزیابی کنید که چطور ممکن است از اولین 1000 مشتری درآمد کسب شود.


:Additional Resources

Google Ad-sense, a large advertising network friendly to beginning publishers
directory of affiliate marketing programs
another directory of affiliate marketing programs
news about e-commerce topics and different revenue models


فهرست کتاب کارآفرینی دیجیتال به شرح زیر است:

کارشناسی IT و کارشناسی ارشد E-Business Management دارم. سال ها طراح وبسایت بودم ولی چند سالی هست که در زمینه سئو سایت، بهینه سازی محتوا، استراتژی محتوا کار می‌کنم. در حال حاضر مشاور SEO و ASO در یک شرکت و دو استارتاپ هستم. دستی هم به قلم دارم و برای وبسایت خودم مقاله‌هایی را می‌نویسم وبا ترجمه می‌کنم.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.