یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (5 رای داده شده, میانگین: 4٫20 از 5)
Loading...
محتوای دیجیتال و استراتژی محتوا
محتوای دیجیتال برای کسب و کار

فصل پنجم کتاب کارآفرینی دیجیتال جاناتان پی الن

فصل پنجم کتاب کارآفرینی دیجیتال جاناتان پی الن

محتوای دیجیتال برای کسب و کار

در فصل پنجم کتاب کارآفرینی دیجیتال، محتوای دیجیتال به عنوان یک ابزار قدرتمند (با استراتژی محتوا) معرفی شده است که کارآفرینان می­‌توانند از آن برای جذب مشتری و جلب رضایت آنان استفاده کنند.

نکات برجسته و مهم فصل:

  • استراتژی محتوا برای کسب و کار دیجیتال شامل تصمیمات مربوط خلق محتوا، تحویل و نگهداری مستمر آن می­‌باشد.
  • نرم­‌افزار مدیریت محتوا موجب می­‌شود افزودن و به روزرسانی محتوا در نمونه­‌های اولیه دیجیتال آسان شود. در این فصل نشان می‌­دهیم چگونه محتوا را با استفاده از معروف­ترین نرم­افزار مدیریت محتوا یعنی WordPress اضافه و سازمان­دهی کنید اما همین اصل برای سایر نرم‌­افزارها نیز اعمال می­‌شود.
  • محتوای دیجیتال را می­‌توان دسته­‌بندی کرد تا برای مشتریان بالقوه مفید شود و یافتن آن آسان‌تر گردد.
  • در نمونه­‌های اولیه دیجیتال، محتوا از طریق ساختارهای ناوبری مانند منوها و لینک‌­های بین صفحات، قابل‌دسترسی است.

استراتژی محتوا

کارآفرینان دیجیتال از یک‌جهت نسبت به همتایان دیجیتال خود برتر هستند: آن‌ها می‌­توانند از محتوای دیجیتال برای جذب مشتری و جلب رضایت آن استفاده کنند. محتوای دیجیتال، انواع و اقسام بسیار گوناگونی دارد:

  • موضوعات مختلف: فقط تخیل، آن‌ها را محدود می­‌کند.
  • قالب­‌های فنی مختلف: متن، تصویر، ویدئو یا صوت.
  • ژانرهای گوناگون: داستان، به‌­روزرسانی، بروشور، خبرنامه، اطلاعات فنی، گزارش، مصاحبه، داستان­‌های افراد موفق، ویدئوهای آموزشی، ویدئوهای فوق‌العاده کوتاه، آزمون­‌های تعاملی، تصاویر اطلاع­‌رسان، یا فایل‌­های منتشره در فضای مجازی.
  • فراوانی‌­های گوناگون: به­روزرسانی‌­های متعدد در روز، روزانه، هفتگی، یا در هر زمانی که لازم است.

هر محتوایی که مفید یا سرگرم­‌کننده، یا هم مفید و هم سرگرم‌­کننده، باشد می­‌تواند تبدیل به یک ابزار تجاری شود.

حتی مبهم‌ترین موضوع هم می­‌تواند در فضای آنلاین دنبال شود.

محتوا برای تعیین جستجوها و جذب رسانه­‌های اجتماعی شدن، بسیار مهم و حساس است.

به خاطر اهمیت محتوای دیجیتال، داشتن یک استراتژی محتوا می‌­تواند در ساختن نمونه­ اولیه و برای نگهداری جریان یکنواخت تولید محتوا در بلندمدت مفید باشد.

استراتژی محتوا کمک می­‌کند تضمین کنیم محتوا به‌درستی برای نیازهای تجاری، هدف قرار داده شود.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا یعنی برنامه‌­ریزی برای خلق، تحویل، و نظارت بر محتوای مفید و قابل‌استفاده.

خلق محتوا شامل تصمیمات مربوط به اینکه چه محتوایی خلق خواهد شد، محتوا از کجا خواهد آمد و چگونه سازمان­دهی خواهد شد می­‌باشد.

تحویل محتوا درباره این است که چه کسی محتوای جدید را تأیید خواهد کرد و آن محتوا کجا و چگونه بارگذاری خواهد شد.

نظارت بر محتوا شامل سیاست‌ها و استانداردهای مربوط به ارزیابی محتوا و تصمیم‌­گیری درباره اینکه چه محتوایی باید بارگذاری یا حذف شود است.

تازه‌­کارها وقتی یک نمونه اولیه دیجیتال جدید و تجاری را شروع می‌­کنند به خاطر زیاده از حد توجه کردن به‌ظاهر سایتشان، از مسیر منحرف می­‌شوند.

ظاهر سایت

اگرچه قابل درک است که یک کارآفرین نوپا دلش می­‌خواهد سایتش ظاهر عالی داشته باشد اما محتوای درست در مقایسه با ظاهر خوب، معمولاً منبع بهتری برای جلب مشتری است.

یک محتوا با مقدار و نوع مناسب اگر هرچه سریعتر در یک نمونه اولیه در دسترس قرار گیرد، آزمایش را می‌­توان سریع‌تر آغاز کرد.

تأمین محتوای باکیفیت به شیوه‌­ای پایدار (با استراتژی محتوا درست)، یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به موفقیت یک ایده کسب و کار دیجیتالی جدید است.

برای بعضی از ایده‌­های کسب و کار دیجیتال، محتوای منحصربه‌فرد اساساً خودش کسب و کار است.

خلق محتوا

بخش نخست استراتژی محتوا به پرسش‌های کلیدی خلق محتوا پاسخ می­‌دهد.

چه محتوایی خلق خواهد شد و علتش چیست؟

محتوا از کجا خواهد آمد؟

محتوا چگونه سازمان­دهی خواهد شد؟

چه محتوایی خلق شود

اینکه چه محتوایی خلق خواهد شد پرسشی است که به تعریف کردن موضوع ربط دارد.

موضوع اصلی محتوا باید به‌طور طبیعی از ایده کسب و کار دیجیتال می‌آید.

معمولاً روش‌های متعددی وجود دارد که با استفاده از عبارت‌های مختلف در مورد یک موضوع خاص، تخصصی برخورد کنیم.

یک پژوهش سریع در یک ابزار مانند گوگل ترندز می‌­تواند نشان دهد که آیا از میان عبارت‌های مربوط به موضوع شما، عبارتی هست که در حال مشهور شدن (رشد) باشد یا خیر.

علت خلق محتوا چیست

پاسخ پرسش علت خلق محتوا، ترکیبی از چند رکن PIE (محتوای ترغیبی، محتوای اطلاع‌­رسان و محتوای سرگرم­‌کننده) را در بر دارد.

محتوای ترغیبی، یک استدلال مستقیم برای محصول یا خدمات شما می­‌سازد؛

محتوای اطلاع‌­رسان، به مشتریان آموزش می‌­دهد و اطلاعات مفیدی فراهم می­‌سازد؛

محتوای سرگرم­‌کننده، که کارش سرگرم کردن است.

یافتن ترکیب درست، یک مسئله نسبتاً جدید در کسب و کار است که هنوز هم راهنمایی یا داده‌­های درست درباره آن، چندان وجود ندارد.

بیشترین پژوهش‌ها درباره محتوای ترغیبی انجام‌شده‌اند که در آن‌ها توصیه بازاریابی استاندارد اعمال می‌­شود.

محتوا چگونه باشد

فروش یک مزیت یا یک رؤیا است نه یک محصول.

هر صفحه‌­ای که بازدیدکننده به آن برسد باید یک پیشنهاد روشن و واضح به مشتری بالقوه بدهد و روش روشنی برای جذب مشتری داشته باشد.

حتی کلمات به‌کاربرده شده هم می­توانند تفاوت ایجاد کنند.

یک کارشناس توصیه می­کند که کلمات و جملات کوتاه و فعال و همچنین افعال زمان حال به‌کاربرده شوند نه افعال زمان آینده، تا مشتریان بتوانند تصور کنند که فروش یا معامله انجام‌شده است.

برای یک پیشنهاد ساده می‌­توان از یک متن بسیار کوتاه استفاده کرد اما برای محصولات یا خدمات پیچیده‌­تر می‌­توان از متون یا ویدئوهای طولانی­‌تر استفاده کرد.

اینکه محتوای ترغیبی کجا به اشتراک گذاشته می­‌شود نیز می‌­تواند بر اندازه محتوا تأثیر بگذارد.

یک مطالعه نشان داد بیشترین طول برای موفق­ترین ویدئوها در یوتیوب 890 ثانیه است اما برای فیسوک 81 ثانیه است.

یافتن مؤثرترین محتوای اطلاع‌­رسان و سرگرم­‌کننده احتمالاً نیاز به آزمایش دارد.

برای محتوای آموزنده و آموزشی، دنیای دیجیتالی با ضربه واضح، محتوای مورد نظر را جلب می‌کند که توجه سایر منابع رقیب را به خود جلب می‌کند.

و طوری ساختاربندی می‌­شود که به‌آسانی بتوان آن را اسکن کرد، همانطور که در قالب لیست محبوب مقالات اینترنتی و گام به گام و مقالات مربوط به فوت‌وفن کار و مرحله‌بندی شده دیده می‌­شود.

محتوای دیجیتال

محتوای دیجیتال یا آنلاین را هم می‌­توان درست مانند مقالات خبری با یک قالب هرمی معکوس نوشت که در آن نکته و بحث اصلی ابتدا قرار می­‌گیرد و جزئیات آن بعداً آشکار می‌­شوند.

یک سبک محاوره­ای و غیررسمی‌­تر ممکن است در فضای آنلاین مؤثرتر باشد حتی برای محتوای جدی.

برای فروش شرکت-به-شرکت ( B2B ) بازاریابی محتوا یعنی دور شدن از یک رویکرد خالص برای فروش یا ترغیب مشتری به یک رویکرد مفیدتر که به مشتریان نشان دهد چگونه با استفاده از محتوا یا خدمات شما، نتایج موفقیت­‌آمیزی داشته باشند.

محتوا از کجا می‌آید

پرسش دوم که باید در استراتژی خلق محتوا به آن پاسخ دهیم این است که محتوا از کجا خواهد آمد.

محتوا می­‌تواند اصلی باشد، می­‌توان آن را طبق قرارداد یا مجوز بدست آورد و یا می­‌توان آن را از هرجایی جمع‌­آوری و انباشت کرد.

برای یک کسب و کار دیجیتال که مبتنی بر جامعه است، کاربران می­‌توانند محتوا را تولید کنند.

بسته به اندازه و پیچیدگی محتوا، ممکن است برای خلق محتوا به یک فرایند یا گردش کار معین نیاز داشته باشیم.

به‌روزرسانی‌های سریع جایگاه و یا پست­‌های وبلاگ‌­ها ممکن است یک فرایند ساده داشته باشند مانند نوشتن و یک ویرایش صحیح.

اما نگارش پیچیده­‌تر مانند گزارش و ماجراهای موفقیت­‌های مشتریان، به پژوهش و گام‌­هایی برای بررسی واقعیت نیاز خواهند داشت.

قالب‌­های پرطرفدارتر مانند ویدئو ممکن است به فعالیت‌هایی درزمینهٔ پیش‌­تولید و پس‌­تولید نیاز داشته باشند مانند تعیین مکان و یافتن استعدادها، تدوین، طراحی گرافیک، و یافتن تجهیزات و گروه تولید.

تصور نکنید که محتوای باکیفیت ناگهان به‌طور سحرآمیز ظاهر می‌­شود.

بزرگ‌ترین منفعت‌­ها زمانی از محتوای خوب حاصل می‌­شوند که محتوا مرتب به‌روزرسانی شود.

مشتریان کمتر احتمال دارد که به کسب و کارهای غیرفعال و بی­‌حرکت اعتماد کنند؛ موتورهای جستجو هم کمتر احتمال دارد کسب و کارهایی را نشان دهند که محتوایشان را مرتب به‌روزرسانی نمی‌­کنند.

سازماندهی محتوا چگونه است

پرسش سوم خلق محتوا این است که محتوا چگونه سازمان­دهی خواهد شد.

یک نقطه شروع برای نمونه اولیه یک وبسایت این است که یک معماری اطلاعات پایه را ترسیم کند که نشان ­دهد چگونه پنج الی ده صفحه اول به هم وصل می‌­شوند.

صفحات اول ممکن است در یک سطح باشند و یا م‌ی­توان آن‌ها را باهم و در زیر صفحات سطح بالا دسته‌­بندی کرد تا آغاز سلسله‌مراتب سایت را تشکیل دهند.

سازمان­دهی صحیح شامل متاداده‌­های صحیح یا داده­‌های مربوط به محتوا نیز می‌­باشد.

حداقل، متاداده‌­ها شامل یک عنوان و شرح هستند که کمک می­‌کنند محتوا هنگام جستجو یافت شود اما متاداده‌­ها می­‌توانند شامل برچسب­‌های مقوله محتوای مرتبط باشند که می‌­توانند بازدیدکنندگان را در سایت نگه‌دارند و برای مدت‌زمان بیشتری مشغول کنند.

تحویل محتوا

بُعد تحویل استراتژی محتوا به این پرسش‌ها پاسخ می­‌دهد:

چه کسی محتوای جدید را تأیید خواهد کرد و این محتوا کجا و چگونه بارگذاری خواهد شد؟

برای کسب و کارهای دیجیتال که محتوای اصلی را خلق می­‌کنند یا برای آن مجوز می‌­دهند تحویل محتوا از آنجا آغاز می‌­شود که کارآفرین تصمیم می­‌گیرد کدام محتوا را امتحان کند و آن را در سایت نمونه اولیه خودش بارگذاری نماید.

برای کسب و کارهایی که برای خلق محتوا به جوامع تکیه می­‌کنند لازم است تصمیماتی درباره میانجی­گری صورت گیرد.

آیا اعضای جامعه اجازه خواهند داشت محتوا بگذارند و آن محتوا بلافاصله در سایت دیده شود و اگر مشکلی پیش آید آن را بلافاصله حذف کنند؟

یا آیا همه اظهارنظرها و آپلودها مستلزم کسب اجازه قبلی از میانجی هستند؟

خوشبختانه نرم‌­افزار مدیریت محتوا موجب می‌­شود تنظیم سیاست برای میانجیگری و بررسی و تأیید سریع محتوا برای قرارگیری در سایت آسان‌تر صورت گیرد. به‌هرحال با رشد کسب و کار دیجیتال، میانجی­گری به طور فزاینده­ای وقت­گیر خواهد شد.

محتوا کجا و چگونه بارگذاری شود

اینکه محتوا کجا و چگونه بارگذاری خواهد شد پرسشی است که پاسخ دادن به آن در مراحل اولیه تهیه نمونه اولیه کسب و کار نسبتاً آسان است.

در ادامه به جزئیات مربوط به نحوه افزودن و سازمان­دهی محتوا در نمونه اولیه WordPress می­‌پردازیم.

اگر محتوا به طور منظم در مکانه‌ای اضافی آنلاین بارگذاری شود مثلاً پروفایل‌های رسانه­‌های اجتماعی، پس ممکن است لازم شود محتوا به‌صورت خلاصه درآید یا جمع­‌بندی شود تا برای موارد دیگر هم مورداستفاده قرار گیرد.

با رشد کسب و کار دیجیتال، می‌­توان محتوا را در یک شبکه تخصصی تحویل محتوا (CDN) بارگذاری کرد که با حفظ کپی‌­های متعدد در نقاط مختلف جهان، به تحویل محتوا سرعت می‌­بخشد.

نظارت بر محتوا

نظارت بر محتوا شامل هر گونه سیاست یا استاندارد مربوط به ارزیابی میزان اثربخشی محتوا یا مربوط به تعیین محتوایی که لازم است به‌­روزرسانی یا حذف شود می‌­باشد.

محتوای دیجیتال به نگهداری مستمر نیاز دارد به ویژه وقتی‌که رشد می­‌کند در غیر این صورت محتوای تاریخ‌­گذشته و بی­‌اثر به‌تدریج در کسب و کار دیجیتال چیره می‌­شود و بازدیدکنندگان را از محتوای باکیفیتی که منجر به جذب مشتری می­‌شود دور می‌­سازد.

نظارت برای یک نمونه اولیه کسب و کار دیجیتالی جدید، با تعهد به ارزیابی منظم تک تک محتواهای بارگذاری شده آغاز می‌­شود.

عملکرد محتوا معمولاً برحسب نرخ مشتریانی که جذب می­‌کند ارزیابی می‌­شود اما می­‌توان آن را با مقادیر مشارکت نیز ارزیابی کرد مانند تعداد بازدیدها یا به اشتراک­ گذاری­‌ها.

شاید نیازی نباشد اطلاعات اولیه که چندان تغییر نمی‌­کنند مانند اطلاعات محتوا برای یک کسب و کار تبلیغاتی، را زیاد ارزیابی کنیم

اما حتی محتوایی که ممکن است ثابت محسوب شود مانند «درباره ما» که داستان مربوط به شرکت را نشان می­‌دهد می­‌تواند از بررسی منظم عملکرد بهره‌­مند شود.

اگر یک شرکت مقدار زیادی محتوای مهم داشته باشد یک حسابرسی که کل محتوای موجود را فهرست‌­بندی ­کند می­‌تواند گام اول و مفیدی برای ارزیابی محتوا باشد.

افزودن محتوا به نمونه‌­های اولیه

نرم­افزار مدیریت محتوا مانند WordPress باعث می‌­شود افزودن محتوا به سایت نمونه اولیه آسان شود.

نرم‌­افزار حتی رد و نشان نسخه­‌های مختلف را ثبت می­‌کند به‌نحوی‌که بتوان تغییرات ناخواسته را بعداً حذف کرد.

گام نخست برای افزودن محتوا این است که یک نوع محتوا را انتخاب کنید.

وردپرس دارای دو نوع محتوای پیش­فرض است: صفحات (pages) و پست‌­ها (POsts).

صفحه (پیج)، یک صفحه وب استاندارد است، صفحه­‌ای است که در URL خودش نمایش داده می‌­شود.

پست یک مقاله وبلاگ است که زمان و تاریخ انتشار آن مشخص است.

همه پست­‌ها روی یک صفحه نمایش داده می‌­شوند و جدیدترین پست‌­ها بالاتر قرار دارند.

یک سایت نمونه اولیه هم از صفحه استفاده می‌­کند و هم از پست:

صفحات برای اطلاعاتی هستند که حساسیت زمانی ندارند مانند «درباره ما» و یا «تماس با ما» اما پست‌ها برای آیتم‌های خبری یا مقالات وبلاگ هستند.

ایجاد صفحه جدید

برای خلق یک صفحه جدید، به منوی Pages در بخش مدیریت سایت WordPress خود بروید و Add New را انتخاب کنید.

عنوان صفحه را پرکنید، این عنوان به‌عنوان بخشی از URL آن صفحه به کار خواهد رفت.

وردپرس یک ویراستار خوب برای خلق صفحه فراهم می­‌سازد که نیازی به دانستن برچسب­‌های HTML ندارد.

صفحات با ایجاد مجموع‌ه­ای از بلوک‌­ها (Block) خلق می‌­شوند، هرکدام از بلوک‌­ها می­‌توانند متن، تصویر یا سایر انواع محتوای استاندارد مانند گالری­‌های عکس، فایل، ویدئوهای یوتیوب، یا تویت‌های تویتر را داشته باشند.

با کلیک روی علامت + که دایره‌­ای دور آن است و یا روی صفحه است یا در گوشه سمت چپ در بالای صفحه مانیتور، می‌­توان بلوک اضافه کرد.

با کشیدن و رها کردن بلوک­‌ها می­‌توان آن‌ها را مرتب کرد.

اگر لازم شود کد HTML در یک صفحه ویرایش شود یک بلوک را انتخاب کنید و بعد از منوی گزینه‌­های بالای آن Edit as HTML را انتخاب کنید و یا از منوی گزینه­‌های سمت راست در بالای صفحه نمایشگر Code Editor را انتخاب کنید.

وقتی ویرایش تمام شد صفحه را به‌عنوان draft ذخیره کنید.

صفحه فقط زمانی در اختیار عموم قرار می‌­گیرد که روی دکمه آبی Publish کلیک کنید.

یک صفحه برای نمونه اولیه کسب و کار دیجیتال بسازید و به URL آن (با این عنوان نشان داده می­‌شود، البته وقتی عنوان را انتخاب کنید) سر بزنید تا مطمئن شوید که می­‌دانید آن را کجا پیدا کنید.

توجه کنید که وقتی یک بازدیدکننده، یک صفحه را می­‌بیند نه‌تنها عنوان و محتوایی که شما خلق کرده‌­اید را می­‌بیند بلکه سرصفحه، پاصفحه، منو، و شاید نوارهای کناری که دور محتوای پیجِ شما هستند را هم می­‌بیند.

نرم‌­افزار مدیریت محتوا به‌طور خودکار سایر بخش‌های صفحه را هم پر می‌­کند.

در فصل بعد درباره نحوه مدیریت کردن این بخش‌های صفحه با سفارشی­‌سازی طرح کلی یا مضمون سایت WordPress بحث خواهیم کرد.

ویرایش صفحه

به بخش داشبورد ویرایش برمی‌­گردیم که با انتخاب منوی پیج در بخش مدیریت WordPress در دسترس قرار می­‌گیرد، بعد روی یک پیج کلیک می­‌کنیم تا آن را ویرایش نماییم.

اطلاعات بیشتری را می‌­توانیم در ستون Settings در سمت راست صفحه مانیتور ببینیم (اگر خالی است روی آیکون چرخ­دنده در سمت راست در بالای صفحه کلیک کنید).

برای مثال گزینه مربوط به اینکه آیا اظهارنظر مجاز باشد یا خیر، تحت دکمه Document در Discussion قابل تنظیم است.

ایجاد پست جدید

فرایند ایجاد یک پست جدید هم به همین صورت است.

به منوی Posts در بخش مدیریت Wprdpress بروید و Add New را انتخاب کنید.

یک پیج (صفحه) مشابه آشکار خواهد شد اما گزینه‌­هایش در ستون سمت راستِ Settings کمی فرق می‌­کنند.

مثلاً گزینه Excerpt را می‌­توان برای ایجاد شرح کوتاهی درباره پست به کار برد که امید می­‌رود خواننده را متقاعد کند روی مقاله کلیک کند و آن را به‌طور کامل مطالعه نماید.

روی دکمه آبی Publish کلیک کنید تا پست در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

صفحه اصلی یا خانه صفحه­‌ای است که بازدیدکننده در صورتی به آن هدایت می‌­شود که به‌جای پرسیدن یک پیج خاص، نام دامین را بنویسد. (مثلاً اگر https://safariyan.ir را بخواهد نه نشانی مشخص https://safariyan.ir/about را).

وردپرس به‌طور پیش­فرض پست­ها را در صفحه اصلی نشان می­‌دهد و جدیدترین پست‌ها در بالا قرار می‌­گیرند.

در خصوص بسیاری از کسب و کارها، منطقی‌­تر آن است که یک هوم‌­پیج داشته باشند که با ایجاد هر پست جدید تغییر نکند.

وردپرس این را صفحه جلویی ایستا ( Static front page ) می‌­نامد.

برای تغییر صفحه اصلی، از بخش مدیریت وردپرس به Settings بروید و بعد به Reading. زیر Front Page Displays، گزینه Static Page را انتخاب کنید بعد یکی از صفحاتی را انتخاب کنید که برای تبدیل‌شدن به صفحه اصلی انتخاب‌شده است.

وقتی پست­‌ها دیگر در صفحه اصلی نمایش داده نشوند لازم می‌­شود در یک صفحه دیگر ظاهر شوند.

یک صفحه خالی جدید به نام News، Blog یا یک اسم که به کسب و کارتان بخورد بسازید و آن را به‌عنوان Posts page (صفحه پست‌ها) تنظیم کنید.

سازمان­دهی محتوا

گام پس از ایجاد مجموعه اولیه صفحات و پست­‌ها، این است که محتوا را به شیوه­‌های سودمند مرتب کنید.

دسته‌بندی ها

پست‌ها در وردپرس به یک یا چند دسته‌بندی ربط داده می­‌شوند یا اگر دسته‌بندی‌شان مشخص نیست به یک دسته‌بندی خاص به نام uncategorized (دسته­‌بندی نشده) ربط داده می‌­شوند.

مجموعه خوبی از دسته‌بندی‌ها پست‌ها را به نحوی سازمان­دهی می‌­کنند که مشتریان بالقوه بتوانند در آن‌ها به دنبال اطلاعات بگردند.

مخصوصاً با افزایش مقدار محتوا، دسته‌بندی­‌ها مفیدتر می‌­شوند.

وقتی یک بازدیدکننده، پست موردعلاقه‌اش را پیدا می­‌کند دسته‌بندی‌ها باعث می­‌شوند او بتواند آیتم‌های مشابهی را پیدا کند که او را ترغیب خواهند کرد پست‌های بیشتری بخواند و مشارکت او در کسب و کار عمق بیشتری پیدا کند.

دسته‌بند‌ی‌هایی که درباره‌­شان خوب فکر شده است نیز سرنخ‌­های مهمی درباره هدف و مزایای یک کسب و کار به بازدیدکنندگان می­‌دهند.

اگر به چیزی بیش از پنج الی ده دسته‌بندی نیاز دارید به فکر ایجاد دسته‌بندی‌های فرعی باشید.

برچسب ها

می‌­توانید روی پست‌­ها برچسب بگذارید، برچسب‌­هایی که نوعاً شبیه اصطلاحات خاص در فهرست راهنما به کار می‌­روند نه دسته‌بندی‌های بزرگ.

منوها

صفحات با ساختار منو سازمان­دهی و مرتب می­‌شوند که شامل لینک­‌های بین صفحات و منوی سایت است.

ویراستار صفحه وردپرس، ایجاد لینک از یک صفحه به صفحه دیگر را آسان می­‌کند.

وقتی یک بلوک از متن را انتخاب می­‌کنید – شبیه کلیپس کاغذی می­‌شود –  در صفحه ویراستار روی دکمه insert link کلیک کنید.

دکمه لینک insert می‌­تواند یک لینک به هر URL در اینترنت اضافه کند و یا می‌­تواند به‌طور خودکار یک لینک به یک صفحه دیگر بسازد که قبلاً در سایت، منتشرشده است.

منوها یک مجموعه لینک هستند که فرمت باثباتی دارند و بازدیدکنندگان انتظار دارند بسته به طرح پیج، منوها را در بالای هر پیج یا شاید در کنار و یا پایین آن ببینند.

بسیاری از قالب‌های (Themes) وردپرس با گنجاندن لینک اتصال به هر پیج به ترتیب حروف الفبا، به‌طور خودکار یک منوی اصلی را ایجاد می‌­کنند اما نمونه­‌های اولیه کسب و کار باید منوی خود را جایگزین این منوی پیش­فرض کنند.

ایجاد منوی جدید

فرایند ایجاد منو در وردپرس ابتدا شامل ایجاد یک منوی جدید است بعد items (آیتم‌ها) یا لینک­‌های انفرادی به منو افزوده می­‌شوند و در آخر، یک مکان بر روی صفحه نمایشگر برای منو مشخص می‌­شود.

از بخش مدیریت وردپرس، به منوی Appearance (ظاهر) بروید و بعد به Menus (منو) و بعد به Create a new menu (یک منوی جدید بسازید) بروید.

وقتی یک منوی جدید را نام­گذاری و ذخیره می­‌کنید می­‌توانید به آن ایتم هم اضافه کنید.

اکثر آیتم‌ها، پیج خواهند بود اما با وردپرس می­‌توانید پست، دسته‌بندی پست یا هر URL اینترنت را به‌عنوان آیتم منو اضافه کنید.

آیتم‌های منو را می‌­توانید بکشید و رها کنید تا آن‌ها را به ترتیب مرتب کنید و منوهای فرعی بسازید.

قدم اول این است که یک منو را به Theme location (مکان منو) ربط دهید.

هر قالب یا طرح کلی، مجموعه مکانه‌ای خودش را روی صفحه نمایشگر خواهد داشت که می­‌توان منو را هم در آن قرارداد.

برای منوی اصلی، معمولاً یک گزینه به نام منوی Primary (اولیه) یا Main (اصلی) وجود دارد و منوی اول را باید همینجا قرار دهید.

تغییرات را ذخیره کنید بعد سایت نمونه اولیه را چک کنید تا ببینید آیا منوی جدید در آن ظاهرشده است یا خیر.

تا اینجا ممکن است نمونه اولیه کسب و کار شما ظاهر هیجان­‌انگیزی نداشته باشد اما باید پنج الی ده پیج محتوا، چند پست و یک منوی اصلی داشته باشد.

نمونه اولیه کسب و کار شما با استراتژی محتوا (ارزیابی و به‌روزرسانی منظم محتوا)، بهتر از بسیاری از سایت‌های تجاری کوچکی است که محتوای تاریخ گذشته و سازماندهی ضعیفی دارند.

قدم بعد این است که رنگ‌ها را انتخاب کنید و کاری کنید که نمونه اول کسب و کارتان خوب به نظر برسد و حس خوبی ایجاد کند.

تمرینات

  1. سه مثال مختلف از محتوای اثربخش و آنلاین که مربوط به ایده کسب و کار دیجیتالتان است ارائه کنید. موضوع، فرمت فنی، ژانر و در صورت امکان فراوانی بارگذاری آن‌ها را شرح دهید. درباره اینکه چه چیزی می­‌تواند این محتوا را اثربخش کند بحث کنید.
  2. استراتژی خلق محتوا برای ایده کسب و کار دیجیتال خود را تعریف کنید. یک شرح درباره اینکه چه محتوایی خلق می‌­کنید، هدف یا اهدافتان از خلق آن چیست و آن را از کجا می­‌آورید نیز در آن استراتژی بگنجانید.
  3. استراتژی تحویل محتوا و نظارت بر آن در کسب و کار دیجیتالتان را تعریف کنید. تصمیمات مربوط به میانجی‌گری، فراوانی به‌روزرسانی و فراوانی بازدید عملکرد را در آن بگنجانید.
  4. پنج صفحه اول را به نمونه اولیه کسب و کار دیجیتال خود بگنجانید. کل محتوا را چک کنید و اگر اشکالی در آن جود دارد آن را برطرف نمایید.
  5. یک مجموعه متشکل از پنج الی ده دسته‌بندی برای نمونه اولیه کسب و کار دیجیتال خود بسازید.
  6. منوی ناوبری اصلی برای نمونه اولیه کسب و کار دیجیتال خود را طراحی کنید. منو را بسازید و آن را به یک مکان در صفحه نمایشگر وصل کنید.
  7. با خبر، پیشنهادات، یا کالاهای مربوط به ایده کسب و کار دیجیتال خود، حداقل دو پست به آن اضافه کنید.

:Additional Resources

www.usability.gov/what-and-why/content-strategy.html — overview of content strategy
https://wordpress.org/support/article/pages/ — how to add pages in WordPress
https://wordpress.org/support/article/writing-posts/ — how to add posts in WordPress


فهرست کتاب کارآفرینی دیجیتال به شرح زیر است:

کارشناسی IT و کارشناسی ارشد E-Business Management دارم. سال ها طراح وبسایت بودم ولی چند سالی هست که در زمینه سئو سایت، بهینه سازی محتوا، استراتژی محتوا کار می‌کنم. در حال حاضر مشاور SEO و ASO در یک شرکت و دو استارتاپ هستم. دستی هم به قلم دارم و برای وبسایت خودم مقاله‌هایی را می‌نویسم وبا ترجمه می‌کنم.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.