یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 رای داده شده, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...
لینک نوفالو
لینک نوفالو از نوع Sponsored و UGC

اضافه شدن دو ویژگی جدید به لینک نوفالو در سایت

گوگل دو ویژگی جدید برای شناسایی بهتر ماهیت لینک‌ها معرفی کرد

دو نوع ویژگی لینک (Attribute) جدید

بهبود ویژگی نوفالو (No-follow Attribute)

15 سالی می‌شود که گوگل ویژگی لینک نوفالو (No-follow) را معرفی کرده است. هدف از اینکار بیشتر مبارزه با کامنت‌های اسپم است. این ویژگی به سرعت گسترش یافت و صاحبان کسب و کار و سایت‌ها به کمک آن توانستند لینک‌های اسپانسری و مرتبط با تبلیغات را از سایر لینک‌ها جدا کنند.

از سال 2005 که ویژگی نوفالو معرفی شده است، دنیای وب نیز دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته.

گوگل در حال حاضر دو ویژگی جدید برای لینک‌ها معرفی کرده است که به وبمسترها و متخصص سئو کمک می‌کند ماهیت لینک‌های خاص را به راحتی تفکیک کرده و به گوگل معرفی کنند.

ویژگی لینک اسپانسری یا (rel=”sponsored”)

برای شناسایی لینک‌های تبلیغاتی، اسپانسری بر روی سایت  ایجاد شده اند.

ویژگی لینک محتوای تولید شده توسط کاربر یا (rel=”ugc”)

عبارت UGC به معنای محتوای تولید شده توسط کاربر است. استفاده این ویژگی برای لینک‌هایی که داخل محتوای تولید شده توسط کاربران قرار دارد مانند انجمن ها و قسمت دیدگاه های سایت، توصیه می شود.

ویژگی لینک نوفالو یا (rel=”nofollow”)

از این ویژگی مواقعی استفاده کنید که قصد دارید به یک صفحه از سایتی دیگر لینک بدهید اما نمی‌خواهید که ربات خزنده گوگل این لینک را دنبال کند. (به عنوان مثال زمانی که نمی‌خواهید اعتبار رتبه صفحه خود (PA) را به صفحه دیگری انتقال بدهید.)

در سال‌های گذشته گوگل از ویژگی لینک نوفالو به عنوان یک سیگنال مثبت یا منفی در الگوریتم‌های جستجویش استفاده نمی‌کرد. حالا این موضوع توسط گوگل تغییر کرده است.

همه ویژگی‌هایی (Attribute) که لینک ها دارند، (مانند ویژگی اسپانسری، محتوای تولید شده توسط کاربر و نوفالو) برای گوگل به عنوان یک Hint در نظر گرفته می‌شود. این Hint نشان می‌دهد که کدام لینک در جستجو باشد و کدام لینک از جستجو مستثنی شود.

موتور جستجوی گوگل از این Hint ها همراه سایر سیگنال‌ها استفاده می‌کند تا درک بهتری از مفهوم لینک‌ها و کاربرد آن‌ها داشته باشد.

حالا سوال اینجاست که چرا لینک‌های نوفالو را مثل قبل کاملاً نادیده نمی‌گیریم؟

طبق نظر گوگل، لینک‌ها شامل اطلاعات ارزشمندی هستند که به ما در بهبود جستجو کمک می‌کنند. به عنوان مثال به کمک لینک‌ها می‌توانیم بفهمیم که کلمه بکار رفته در دل لینک، چگونه محتوای صفحه را بیان می‌کند. بررسی همه لینک‌ها در درک مفهوم لینک‌دهی غیرطبیعی به ما کمک می‌کند.

این اطلاعات مهم، با تغییراتی که گوگل در ویژگی‌های لینک قرار داده است، دیگر از دست نمی‌رود. به همین ترتیب شما به عنوان صاحب سایت یا متخصص سئو می‌توانید، نشان دهید که برخی از لینک‌ها مورد تایید نیست.

سوالات کاربران در مورد لینک نوفالو

می توانم برای لینک بیش از یک ویژگی rel اختصاص استفاده کنیم؟

بله می‌توانید برای یک لینک بیش از یک ویژگی rel اختصاص دهید. مانند ویژگی rel=”ugc sponsored” یک ویژگی کاملاً معتبر است که نشان می دهد این لینک از محتوای تولید شده توسط کاربر و اسپانسری است.

همچنین می‌توانید از ویژگی نوفالو به همراه صفات جدید همچون rel=”nofollow ugc” استفاده کنید.

چرا باید از این ویژگی های جدید استفاده کنم؟

استفاده از ویژگی‌های جدید (اسپانسری و محتوای تولید شده توسط کاربر) به ما اجازه می‌دهد لینک‌ها را بهتر تجزیه و تحلیل کنیم.

این موضوع شامل محتوای خود شما هم می‌شود به خصوص اگر سایتی به شما لینک بدهد از این ویژگی استفاده کند.

چه زمانی این صفات و تغییرات اثر خودشان را نشان خواهند داد؟

ویژگی اسپانسری و محتوای تولید شده توسط کاربر از اول مارس 2020 به عنوان Hint به کار خواهد رفت.

افرادی که فقط از ویژگی نوفالو برای مسدود کردن ایندکس صفحات خود استفاده می‌کنند باید از این ویژگی‌های جدید استفاده کنند.

جمع بندی کنیم:

استفاده از صفت نوفالو همچنان ادامه خواهد داشت.

هر زمان که نخواستید لینک شما به نوعی تایید کننده باشد یا تاثیری در رتبه‌بندی گوگل داشته باشد، از ویژگی نوفالو استفاده کنید.

اما از تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۰ به بعد گوگل لینک‌های نوفالو را هم برای خزیدن ربات‌ها و ایندکس کردن استفاده خواهد کرد.

به گفته گوگل، قبل از این وقتی ربات‌های گوگل به لینک‌های نوفالو می‌رسیدند وارد آن نمی‌شدند و در نتیجه تاثیر زیادی هم در رتبه‌بندی یا ایندکس شدن نداشتند.

در بیانیه گوگل آمده است از ۱ مارس ۲۰۲۰ شاید لینک‌های نوفالو هم برای خزیدن در وب استفاده شوند.

به صورت خلاصه چهار ویژگی یا صفتی که برای لینک ها به صورت زیر هستند:

لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال می‌کند و وارد صفحه مقصد می‌شود.
لینک نوفالو (Nofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال نمی‌کند. (اما در بیانیه گوگل آمده است از ۱ مارس ۲۰۲۰ شاید لینک‌های نوفالو هم برای خزیدن در وب استفاده شوند.)
لینک ایجاد شده توسط کاربر (UGC): لینک‌هایی که توسط کاربران در بخش نظرات سایت یا فروم‌ها ایجاد می‌شوند.
لینک اسپانسری تبلیغاتی (Sponsored): لینک‌هایی هستند که در ازای قرار دادن آن‌ها در سایت پول دریافت می‌شود.

 

منبع: Moz

کارشناسی IT و کارشناسی ارشد E-Business Management دارم. سال ها طراح وبسایت بودم ولی چند سالی هست که در زمینه سئو سایت، بهینه سازی محتوا، استراتژی محتوا کار می‌کنم. در حال حاضر مشاور SEO و ASO در یک شرکت و دو استارتاپ هستم. دستی هم به قلم دارم و برای وبسایت خودم مقاله‌هایی را می‌نویسم وبا ترجمه می‌کنم.

جوابی بنویسید:

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.